شُّكْرُ
Syukru (Bersyukur)
Tidak berlebih-lebihan adalah salah satu bentuk rasa syukur.
Kebanyakan kita menyiapkan diri menyambut Ramadhan dengan membeli pelbagai makanan dan minuman yang tidak diperolehi di luar bulan
Ramadhan.
Bagitu juga kaum ibu, sibuk mempersiapkan bulan Ramadhan dengan
berbagai macam makanan untuk berbuka yang melebihi keperluan keluarga
sehingga terjadi tabzhir atau berlebihan. Berlebihan adalah saudara syaitan.
Yang sepatutnya dilakukan adalah sederhana.
“Makan dan minumlah dan jangan berlebih-lebihan kerana sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang berlebih-lebihan.” (Al-A’raf: 31)
Ingat, bersyukur akan menambah kenikmatan lainnya.
“Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; “Sesungguhnya
jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan
jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), Maka Sesungguhnya azab-Ku sangat
pedih.” (Ibrahim:7)
ص
صِيَامُ الصَّغِيْرِ
Shiamus Shagir (Biasakan Si Kecil Berpuasa)
Berusahalah memotivasi anak-anak untuk berpuasa, dan berikan teladan
kepada mereka untuk solat. Kelak jika mereka sudah baligh, mereka
tidak merasa mendapatkan beban yang berat.
Bahawa para sahabat seperti yang diriwayatkan oleh Bukhari Muslim-
mengajarkan anak-anak mereka yang masih kecil untuk berpuasa, dan
membuatkan mereka permainan dari kulit, jika mereka bertanya tentang
makanan, merengek meminta makanan, maka diberikan permainan sehingga
membuat mereka lupa dan dapat menyempurnakan puasanya.
Al-hafizh Ibnu Hajar menyebutkan bahawa dalam hal tersebut ada alasan syar’i, iaitu melatih anak-anak kecil untuk berpuasa.
ض
ضَعْفٌ
Dha’fu (Lemah)
Jika keadaan tubuh lemah kerana sakit, kerana hamil atau menyusui
yang dikhuatirkan membahayakan diri wanita tersebut atau janinnya, maka
dibolehkan untuk berbuka dengan kewajiban meng-qadha’nya pada hari
lainnya.
Hal tersebut dijelaskan oleh Syaikh Abdul Aziz bin Baz dalam
fatwanya:
“Hukum orang yang hamil yang berat baginya berpuasa adalah
seperti orang yang sakit, begitupun terhadap wanita yang sedang
menyusui, maka dibolehkan pada dua keadaan tersebut untuk berbuka,”
“Maka bagi siapa yang sakit atau dalam perjalanan maka hendaklah –berbuka- dan menggantinya pada hari-hari lain.” (Al-Baqarah:185)
Sebahagian sahabat nabi saw. berpendapat, bagi wanita dalam dua kedaan di atas menggantinya dengan fidyah (memberi makan kepada fakir miskin sebanyak hari yang ditinggalkan) dan tidak perlu meng-qadha’nya.
Adapun siapa yang lemah, tidak mampu berpuasa kerana sakit yang tidak
ada harapan untuk sembuh maka baginya boleh berbuka (tidak puasa)
dengan syarat menggantinya dengan fidyah, memberi makan fakir miskin.
“Dan bagi siapa yang tidak mampu maka hendaknya membayar fidyah berupa makan kepada fakir msikin.” (Al-Baqoroh:186)
Ibnu Abbas berkata:
“Telah diringankan bagi orang yang sudah lanjut usia yang tidak
mampu berpuasa untuk berbuka dengan memberikan fidyah setiap hari bagi
satu orang miskin.” (Fatwa Islam Tim Permanen, 2/138-ringkasan). (bersambung - Kamus Ramadhan 6) - al-ikhwan
No comments:
Post a Comment