Monday, November 14, 2011

10 mamalia yang jarang ditemui

1. Hairy Saki


Monyet yang hidup di lembah sungai amazon ini kebanyakan tinggal di atas pokok. Monyet ini juga dikenali sebagai monk saki kerana bulu kepala monyet ini berbentuk seperti topi pendeta (monk's cowl), Hairy Sakis sangat jarang dilihat , di tangkap kerana sifatnya yang panik. Monyet ini cenderung panik dan boleh mati kerana ketakutan ketika ditangkap.

2. Aardwolf 

 


Mamalia afrika yang menyerupai hyena kecil. Namanya Aardwolf yang bererti 'earth wolf' kerana dia tinggal dalam liang tanah.

3. Argali 

 


Kambing liar terbesar (tingginya kurang lebih 120 cm) yang mempunyai tanduk yang besar dan bergulung, berasal dari Asia Tengah (Siberia, Mongolia, dan Tibet. Binatang ini terancam pupus, kerana sering diburu dan digunakan dalam pengubatan cina.

4. Douroucouli

 


Dikenali juga dengan monyet burung hantu kerana  mempunyai mata coklat yang besar. Haiwan ini merupakan satu-satunya monyet nocturnal (haiwan yang mencari makan pada malam hari). Haiwan ini berasal dari Amerika Tengah dan Selatan.


5. Soulslik Eropah




Soulslik adalah nama eksotik yang diberikan kepada tupai tanah Eropah dan Asia. Tupai ini tidak kelihatan seperti tupai dan haiwan pengerat pada umumnya, kerana makanannya adalah daging yang amat besar (tentunya dalam ukuran kecil), seperti burung-burung kecil, dan tikus.

6. Fossa 

 


Fossa adalah haiwan terbesar dalam keluarga musang (panjangnya kurang lebih 1.5 m) dan merupakan karnivor terbesar dari jenisnya, Madagaskar. Musang ini mempunyai kulit khusus berwarna coklat-jingga.

7. Lesser Grison

 


Karnivor yang jarang diketahui orang, hidup di Patagonia dan negara-negara Amerika Selatan. Panjangnya 30 cm, dengan bulu hitam dan kelabu. Haiwan ini jarang kelihatan seperti memerang di Peru. Haiwan ini dijinakkan seperti musang, dan dilatih untuk memburu tikus.

8. Moon Rat 

 


Disebut juga sebagai landak berbulu, haiwan yang kelihatan aneh ini berasal dari Asia Tenggara. Bulunya yang berwarna coklat tua atau hitam kontra dengan mukanya yang berwarna putih. Haiwan ini juga mempunyai hidung yang panjang, dengan panjang kira-kira 25 cm. Haiwan ini merupakan insectivora terbesar.

9. North American Cacomistle

 


Berasal dari Amerika Syrikat bahagian Selatan, Cacomistle adalah haiwan kecil dan pemalu, kadang-kadang disebut sebagai tupai kucing atau kucing ekor-cincin kerana ekornya yang panjang dan bergaris membentuk seperti cincin. Cacomstile berasal dari bahasa Nahuatl yang bererti half-cat atau half mountain lion.

10. Pink Fairy Armadillo

 


Ini adalah armadilo peri, mempunyai panjang 120 mm. Haiwan ini hidup di bawah tanah dan jarang kelihatan, dan hampir tidak pernah tertangkap, Haiwan ini hebat dalam melarikan diri, dengan kemampuannya yang boleh menggali ke dalam tanah secara cepat dan bersembunyi dari serangan musuh.praspris

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...