Friday, March 11, 2011

Ubur-ubur raksasa dua kali besar manusia di perairan China


Para pengkaji Jepun pada masa ini sibuk memantau akitiviti ubur-ubur raksasa di perairan China dan mereka mengimbau akan adanya pergerakan makhluk ini ke perairan Jepun dalam waktu terdekat yang berpotensi katastropik.

Kejadian yang sama juga pernah terjadi pada tahun 2005. Para pengkaji laut Jepun menangkap sinyal khuatir terhadap pertumbuhan populasi ubur-ubur Nomura yang luar biasa (ubur-ubur raksasa) yang dapat membesar hingga berdiameter 2 meter dan berat 220 kg.

Para pengkaji mengatakan bahwa arus air laut dapat membawa fauna unik itu memasuki perairan Jepun. Pergerakan besar-besaran ini dipastikan akan memberikan kesan negatif pada industri perikanan Jepun kerana ubur-ubur itu melepaskan toksik yang membunuh ikan tangkapan.

Berikut adalah gambar ubur-ubur raksasa, yang apabila dibandingkan antara ubur-ubur dengan manusia di dalam gambar tersebut menampakkan ubur-ubur 2 kali lebih besar dari manusia tersebut.



Kajian ini dilakukan oleh sebuah kumpulan yang diketuai oleh Shinichi Ue, seorang profesor biologi kelautan di Universiti Hiroshima yang juga mengetuai kumpulan pengkaji kerajaan yang bertugas untuk mengembangkan teknologi untuk memprediksi dan mengendalikan pertumbuhan ubur-ubur.


Prof Ue telah mengkaji populasi ubur-ubur di Laut Kuning dan Laut China selatan sejak tahun 2006.

Ubur-ubur Nomura umumnya hidup di perairan China pada musim semi dan ubur-ubur ini membesar dewasa ketika arus air laut membawa mereka ke utara secara perlahan-lahan.


Pada Julai 2009, ketika kelompok pertama menghampiri Selat Tsushima (utara pulau Kyushu), kebanyakan ubur-ubur ini telah mencapai ukuran seorang ahli Sumo.

Dengan ukuran seperti ini, hanya memerlukan 5 hingga 10 kawanan ubur-ubur untuk memusnahkan industri perikanan.

Sebelumnya, pada tahun 2005, industri perikanan Jepun memberikan info 100.000 kasus kerosakan yang diakibatkan oleh ubur-ubur ini.


Invasi terbesar di tahun itu dianggarkan setiap hari kira-kira 300 juta hingga 500 juta ekor ubur-ubur melepasi Selat Tsushima menuju laut Jepun. forum.vivanews

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...