Thursday, December 9, 2010

Tulahan : Manyak tipu ini BN

Salam,


Sebelum PRU 12, orang-orang Tionghua ( Cina ) merupakan penyokong kuat BN . Mereka percaya kepada pembohongan yang dilakukan oleh pemimpin BN. Pemimpin Umno menabur fitnah terhadap PAS, manakala pemimpin MCA dan Gerakan mengunakan jarum Umno ini menakutkan orang Tionghua kepada PAS.

Macam2 fitnah buruk ditabur pemimpin Umno menyebabkan orang-orang Tionghua cukup gerun bila sebut nama PAS. DAP pun tak berani berbaik-baik dengan PAS akibat fitnah ini. Pendek cerita , orang-orang Tionghua pada masa tu mengambarkan PAS seperti Amerika gambarkan Taliban.

Pada masa itulah, PAS Pusat wujudkan Lujnah Hubungan Antara Kaum (Sekarang Lujnah Perpaduan Nasional) . Pengerusinya Dato’ Hasan Ali bekas Ahli Parlimen Parit Buntar. Beliau meneroka usaha dekati orang Tionghua di Parit Buntar dengan pelbagai cara.

Salah satunya , lawatan untuk orang Tionghua ke Kelantan. Penulis akan sentuh berkaitan lawatan yang jarang dilakukan oleh PAS Kawasan lain tapi kerap dilakukan PAS Parit Buntar.

Peringkat awal adalah sesuatu yang mencabar kerana bukan senang nak mengajak orang Tionghua pergi ke negeri yang diperintah oleh PAS. Syukurlah, ada dua orang Tionghua Kuala Kurau Ah Teck dan Ah Wong yang banyak bantu dari dulu sampai sekarang.

Awal – awal nak tarik mereka pergi , tak kenakan duit pun janji mereka pergi Kelantan. Jawatankuasa Lawatan masa tu cari sponsor merata nak dapatkan duit bayaran dua buah bas dan makan. Ah Teck dan Ah Wong cari orang Tionghua , Jawatankuasa cari sponsor dan berhubung dengan urusetia penerangan Kerajaan Kelantan untuk cari penginapan dan susun aktiviti di sana.

Apabila dengar kata nak sponsor orang Tionghua , maka ada juga kedengaran cakap-cakap kenapa orang Tionghua ja sponsor , kenapa tak sponsor orang PAS juga,o rang PAS dah teruk berjuang.Inilah masalahnya, yang berbunyi ni tak faham tujuan nak tarik orang Tionghua. Bukan guna duit PAS Kawasan, tapi jawatankuasa ni cari merata sponsor tampung kos lawatan.

Jika ada lujnah lain nak sponsor orang PAS pergi Kelantan, buatlah jawatankuasa cari la sponsor . Ini tidak buat program hanya harap sumbangan PAS Kawasan, tak usaha cari sendiri. Orang PAS kat cawangan tak bising pun, yang selalu bising mereka yang duduk dalam jawatankuasa kawasan sendiri, malah pegang lujnah tapi tak jalan.

Akhirnya, dapat sponsor dan dapat cari orang Tionghua ke Kelantan. Maka bertolaklah ke Kelantan untuk pertama kali dalam sejarah PAS Parit Buntar buat lawatan orang Tionghua ke Kelantan.

Orang Tionghua yang pergi , dalam kepala mereka masih ada gambaran fitnah Umno terhadap PAS. Tahu apa yang mereka bawa sebagai bekal? Beras dan banyak barang makanan.

Bila tanya kenapa bawa beras? Sebab “itu paper cakap Kelantan tala cukup makan, kita olang bawa la ini beras mau masak sana” Itulah kesan fitnah sejak merdeka Umno kepada PAS.

Bawa orang Tionghua bukan sama macam bawa orang Melayu, budaya mereka lain. Kalau depa minta pasang lagu Cina dalam bas, pasanglah sebab hiburan depa suka dengar lagu Cina. Jika ada bau yang selalu orang Cina pakai, terima ja lah bukan teruk sangat pun.

Sampai Kelantan, pergi tempat penginapan kemudian pergi ke JKR 10. Tok Guru dah tunggu dengan pegawainya. Buat penerangan, makan pagi . Kemudian bergambar dengan Tok Guru.

Orang Tionghua cukup seronok pada hari itu sebab dapat jumpa menteri ( mereka anggap MB tu menteri ). Mana pernah jumpa menteri , selalu payah nak jumpa menteri.

Tok Guru pula layan mesra orang Tionghua ni, tak ada halangan langsung. Orang Tionghua mana yang jumpa Tok Guru tak jatuh hati dengannya. Sebab tu orang Cina seluruh Negara suka pada Tok Guru sampai hari ini.

Lepas tu pergi pula, rumah Tok Guru di Pulau Melaka. Turun cari rumah Tok Guru, tanya mana rumah menteri PAS sebab tak da pun rumah macam menteri BN.

Bila ditunjukkan , “Aya,ini rumah menteri PAS ka, gua punya rumah lagi busaq oo” . Orang Tionghua memang tak sangka, rumah Tok Guru hanya rumah kampung biasa.

Bawa pula ke pasar Cina , bercakap sendiri dengan orang Cina Kelantan. Tengok sendiri ada jual binatang yang orang Islam haram makan. Beli pula beras yang murah di pasar. Tahu apa yang depa kata, “ Tala guna punya MCA, Manyak tipu kita olang”

Lepas tu bawa ke Tumpat . Bila tengok Budha besar , terus sembah ( cara orang Budha ) . Ada yang menangis depan patung Budha, tak tahu sebab apa ( mungkin pertama kali tengok patung Budha sebesar itu).

Orang Tionghua bagitahu, pemimpin MCA fitnah tak boleh buat amalan agama Budha di Kelantan sejak PAS perintah. Balik dari Kelantan, mereka inilah jadi jurubicara PAS di Parit Buntar.

Penulis nak bagi tahu dah lebih 20 buah bas yang di bawa ke Kelantan . Mula-mula memang percuma, lepas tu orang Tionghua kena bayar. Sekarang , bukan sahaja depa bayar mereka (DHPP) urus sendiri pula.

Semua urusan libat peserta orang Tionghua di Parit Buntar depa yang buat. Pengerusi Lujnah Cuma berhubung dengan urusetia penerangan negeri Kelantan sahaja.

Tok Guru pun dah kenal sangat , bila sebut sahaja orang Cina dia tahu dah dari Parit Buntar. Bila sampai terus sebut nama Hamdan ( nama Pengerusi Lujnah ). Tanyalah Ust. Adnan dulu Pegawai Urusetia Penerangan , jika orang Cina datang PAS Parit Buntarlah yang bawa. Tak tahulah PAS Kawasan lain ada buat ke tidak, mungkin ada.

Oleh kerana , orang Tionghua di Parit Buntar dah kenal dan suka kepada Tok Guru di Kelantan. Kemudian, ada cakap-cakap orang Tionghua kata Tok Guru Presiden keras tak sama macam Tok Guru Musyidul Am.

Sekarang Lujnah buat lawatan bukan sahaja ke Kelantan tapi juga ke Terengganu. Nak tunjuk kepada orang Tionghua bahawa pandangan mereka kepada Tok Guru Presiden salah dan merekapun nak pergi sangat rumah Tok Guru Presiden.

Maka, dua kali lawatan yang terakhir. Orang Tionghua di bawa ke rumah Tok Guru di Rusila. Orang Tionghua tengok sendiri sederhananya rumah Tok Guru, lihat sendiri Tok Guru bawa masuk rumahnya makan pagi bersama. Tengok sendiri betapa mesranya Tok Guru dengan anak-anak mereka. Barulah mereka tahu, pandangan mereka dah silap.

Penulis cerita ini bukan nak puji PAS Parit Buntar. Harapan penulis , PAS kawasan lain pun dapat buat program lawatan ini kerana kesannya menusuk kalbu. Bercakap , bukan semua orang Cina suka dengar ceramah. Menulis , siapa yang nak tolong tulis. Inilah praktikal terbaik kenalkan orang Tionghua kepada pemimpin dan pemerintahan PAS.

Pernah , PAS Parit Buntar melalui pengerusi lujnah tolong anjur lawatan kepada orang Tionghua dari kawasan Kuala Sepetang. Semasa berkempen PRK Bukit Gantang di pekan Port Weld , jumpa beberapa orang Tionghua PR terus buat hubungan dengan mereka.

Mereka berminat nak bawa orang Tionghua Kuala Sepetang ke Kelantan. Lepas PRK , minta orang hubungan cari orang Tionghua Kuala Sepetang dengan bayaran sekali. Kemudian buat lawatan seperti biasa ke Kelantan.

Sebenarnya, orang-orang Tionghua di Kuala Kurau, Tanjung Piandang, Bagan Tiang dan Pekan Parit Buntar begitu mengharap Tok Guru Nik Aziz ke Parit Buntar. Mereka dah kenal Tok Guru, mereka dah buat jemputan tapi mungkin Tok Guru sibuk tak dapat bagi tarikh.

Pengerusi lujnah pun tidak mengharap apa-apa anugerah dan belum pun ada PAS bagi anugerah atas usaha dia. Dia cuma berharap Tok Guru dapat penuhi hajat orang Tionghua untuk bersama mereka di Parit Buntar.

Wassalam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...