Friday, December 25, 2009

Tulahan : Cara mudah kanak -kanak cepat membaca

Salam,


Minggu lepas, penulis buat satu program klinik cepat baca untuk kanak-kanak 4 hingga 6 tahun. Betulkah boleh cepat baca?. Boleh, kalau kanak2 ini praktik cara penulis di rumah dengan bimbingan ibu atau bapa.

Penulis buat program ini bukan untuk dapatkan duit kerana program ini percuma tapi penulis nak sebarkan ilmu kepada ibu bapa yang hadir.

Selain itu, penulis nak promosi PASTI yang baru hendak dibuka kepada ibu bapa yang hadir. Penulis cadang kepada Pengarah PASTI Parit Buntar dan dia setuju buat.

Dua tahun lepas, penulis ada buat kursus kepada guru2 PASTI Parit Buntar dan Bagan Serai supaya mereka dapat gunakannya semasa ajar kanak2 PASTI.

Kali ini, penulis minta guru2 PASTI bantu jadi fasilitator kepada peserta program. Bila penulis tanya beberapa orang guru PASTI, adakah mereka guna cara penulis. Mereka kata guna dan lebih mudah dibanding dengan kaedah biasa yang mereka tahu.

Kaedah yang penulis guna ini bukan penulis ciplak dari sesiapa. Penulis mula guna cara ini kepada anak2 penulis. Anak penulis yang sulung tidak tahu membaca walaupun pergi tadika, hanya kenal huruf A hinga Z.

Pada masa tu, tinggal sebulan anak sulung ini nak masuk Tahun Satu. Penulis guna cara ini kepada anak sulung dan syukur dalam masa sebulan dia dah boleh baca dengan lancar.

Selepas anak sulung dah lancar bacaanya, penulis guna cara ini pula kepada anak kedua yang berumur 4 tahun. Dalam masa dua minggu, dia dah boleh membaca. Bila dia masuk tadika umur 5 tahun, gurunya dah tak perlu ajar dia membaca.


Penulis bukan nak rendahkan kaedah yang biasa digunakan di sesetengah tadika. Kaedah tadika ini boleh juga digunakan tetapi lambat. Kanak2 ditunjukkan gambar dan disuruh sebut. Bila tunjuk gambar bola, kanak2 sebut bola. Bila tunjuk gambar bunga, kanak2 sebut bunga.

Kanak2 bukan pandai eja bunga walaupun boleh sebut bunga. Sebab itu, kanak2 ramai yang hanya pandai sebut tapi tak pandai baca.

Penulis harap dengan sedikit ilmu ini dapat bantu guru PASTI ajar kanak2 mengeja dengan mudah. Ibu bapa harapkan anak mereka boleh membaca bila masuk PASTI. Jadi beban ini terpikul oleh guru PASTI.

Ibu bapa juga sepatutnya jangan terlalu berharap kepada guru. Mereka juga boleh ajar anak mereka dengan guna cara penulis ini. Penulis harap jika ada kesempatan nak buat kursus pendek kepada ibu bapa kanak2 PASTI Parit Buntar, terutama PASTI yang terletak di kampung.

Ibu bapa yang penulis tunjukkan cara ini semasa program klinik cepat membaca bagi tahu mereka rasa senang guna cara ini. Penulis ada bagi tahu mereka, jangan berniaga cara penulis sudahlah.

Penulis pun tak tahu, cara penulis ini dah ada orang buat dak lagi. Penulis dah pergi, banyak kedai buku tak jumpa lagi la cara ini. Tak tahu la, takut penulis tak jumpa lagi.

Masa cuti sekolah ini, ada kawan isteri penulis yang hantar anak minta penulis ajar. Penulis ajar jika tak balik Parit Buntar. Tiga hari ajar , dah boleh baca dua suku kata.

Cuma satu ja, kanak2 perlu kenal huruf A hingga Z baru boleh guna cara ini. Kalau tak kenal, kena bagi kenal huruf dulu.

Wassalam.

17 comments:

hamzah said...

assalamualaikum puan...

TAHNIAH atas usaha puan untuk membina generasi baru dengan menggunakan kaedah yg puan gunakan tu di PASTI2.kakak saya ada membuka PASTI di kawasan machang,kelantan.bagaimana ye untuk sy dan kakak sy mempelajari kaedah yang puan cipta untuk diterapkan dlm p&p di tempat kami.tambahan pula musim baru sekolah hampir bermula.harap puan dpt membantu kami membina generasi baru al-Quran di tempat kami.ini email sy.... ibnu_fallah@yahoo.com
syukran puan.mg Allah merahmati usahamu.

Istiqamah said...

Salam,

Mohon beri tunjuk ajar kaedah yang digunakan. Dalam proses nak ajar anak lelaki 6 tahun di Pasti Assyakirin Kajang utk belajar membaca.

Setakat ni cuma boleh baca 2 suku kata sahaja. Lebih dari tu, dah try ajar, tapi tak dpt lagi. Mungkin belum ajar secara bersungguh2.

Email saya, asrulm@gmail.com

angah63 said...

Assalamualaikum wbt,

kalau boleh saya pun nak juga tahu cara-cara tersebut jika ianya tidak berbayar

email saya angah63@gmail.com

.::Fashion & Sempoi::. said...

salam....

bagaimana yer saya nak tau cara2 mengajar ni...coz anak saya darjah 2,sampai sekarang still xboleh membaca...saya harap agar pihak puan dapat berikan tunjuk ajar...

email:add_fain@yahoo.com.my

Leza said...

Salam,
boleh saya tahu cara2 keadah tersebut utk mengajar anak saya membaca. Tq
email- alez32@email.com

Leza said...

Pembetulan Email saya: alez32@gmail.com

Yayahdy Lurve said...

salam...bleh x kalo saya nk tau jgk cara tersebut.Tq. emel saya xtra_best@yahoo.com

Norhayati Amat said...

salam. saya berminat utk mgetahui cara mudqh mengajar anak membaca. Boleh saya mengetahui teknik yang mudah itu. Harap dapat membantu.
email saya: hayati4380@gmail.com

faiezah yusof said...

Salam...boleh emailkan kepada saya cara mengajar anak membaca..anak sy masih xboleh membaca...faiezahan@gmail.com

Qaseh Iman said...

salam...boleh berkongsi ilmu untuk mengajar anak2... q.aishah@yahoo.com

amran said...

Salam...anak saya kurang lebih 4 bulan lagi akan melangkah ke darjah satu. Namun masih gagal untuk membaca. Mohon kiranya tuan dpt kongsikan kaedah yang tuan gunakan untuk membolehkan anak saya dapat membaca sebelum melangkah masuk ke alam persekolahan. Terima kasih. amranmadya@gmail.com

zura said...

Salam.. Boleh saya tau cara yg digunakan ni?
zurajones@gmail.com

Terima kasih :)

Fara Faizal Seri Dewi Malam (SDM) said...

salam..

boleh tunjuk ajar sy cara yg mudah mengajar anak? sbb sy kdg2 bile ajar, smp ternangis2 anak watnye..kesian dia..

ni email sy ye..

faraasyikin@gmail.com

terima ksih.. :)

Norhayati Amat said...

Saya berminat untuk mengetahui cara kaedah yang mudah untuk membantu anak agar ia boleh membaca. Anak saya telah kenal huruf. Umurnya masuk 5 tahun. Saya berharap sangat ia dapat membaca masa umur kini.

Email saya: hayati4380@gmail.com

Nur KhaiRos said...

Boleh emailkan sy kaedah cepat baca tsbt....sy minat sgt2...ni email sy khairos367@gmail.com

jamie said...

assalamualaikum... sy pun tertarik nak ajar kpd anak2 saya(dan anak2 org lain). anak saya skrg di tadika 6 tahun hanya kenal huruf tp belum boleh membaca. masih ada lebih kurang 9 bulan lg utk ke Tahun 1 (2015). Tolonglah saya agar dpt bantu anak saya ke Tahun 1 dgn kemahiran membaca yg mantap gitu. moga ALLAH murahkan rezeki atas perkongsian ilmu puan ini. terima kasih (umiewafa@yahoo.com)

kunta teta said...

assalamualaikum puan....sy jugak berminat hendak mengetahui kaedah yang puan gunakan utk belajar membaca...mohon tunjuk ajar dari puan mengenai kaedah yang puan gunakan...emel saya nita_shane80@yahoo.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...