Thursday, February 5, 2009

Tulahan : Merak Buih (Zambri) Perak Vs Menteri Besar (Nizar) Perak

Salam, 


Penulis ada bagi pandangan awal seperti di sini , sebelum BN dapat sokongan lebih kerusi. Ada yang tak setuju siap kata siapa yang bagi cadangan ini sebagai melaun. Bagi mereka walau lebih satu kerusi kerajaan PR masih boleh perintah.

Pimpinan PR ada buat tindakan berkaitan dua Adun ini tetapi tindakan mereka bukanlah mohon Tuanku bubar DUN, sebaliknya hantar surat letak jawatan dua ADUN kepada SPR untuk buat pilihanraya kecil.

Kesilapan pimpinan PR adalah masih letak harapan kepada SPR. Harapan mereka pengerusi baru lain dari dulu. Kemudian pengerusi SPR lama pun bagi pandangan bahawa SPR kena buat pilihanraya kecil. Tapi lihatlah keputusan SPR untuk kes ini jelas bercanggah dengan kes-kes dulu.

Pengerusi SPR dengan angkuh kata sapa tak setuju bawa mahkamah. Sekarang pimpinan PR kena letak harapan kepada mahkamah pula. Tak tau apa keputusan mahkamah pula.


Bila dah kecoh seorang lagi  Adun dari DAP akan sokong BN. Pilihan pimpinan PR ialah mohon bubar DUN. Letak harapan kepada Tuanku Sultan. Tapi semuanya sudah dalam perancangan BN. Bukan setakat 3 Adun tambah satu pula Adun Bota yang patah balik sokong BN.

Proses nak menghadap Tuanku pun ada pihak dalaman lewatkan walaupun dah mohon jumpa awal.  Sebabnya nak tunggu Najib umum di media, BN dah boleh bentuk kerajaan. Ada alasan untuk tolak permohonan bubar DUN.

Sekarang Tuanku dah buat keputusan tak mahu perkenan DUN. BN dah dapat perkenan untuk tubuh kerajaan. Tuanku titah Nizar letak jawatan untuk bagi peluang BN perintah.

Sekali ini, penulis setuju dengan keputusan pimpinan PR. Nizar tak perlu letak jawatan kerana dalam Undang-Undang Tubuh Perak, Menteri Besar akan terlucut jawatan melalui pembubaran DUN atau undi tak percaya dalam sidang DUN.

Keputusan pimpinan PR sekarang tepat, biar rakyat yang tentukan kerajaan baru untuk mereka. Jika BN tubuh kerajaan juga, kerajaan itu tak sah kerana Nizar belum letak jawatan.

Zambri Kader yang akan angkat sumpah jadi MB tak sah. Sapa nak ikut arahan dia sebab dia bukan MB yang sah.  Ketua Kampung dan JKKK dulu tak perlu letak jawatan, Ahli Majlis tak perlu letak jawatan kalau diarah kerajaan tak sah, Dewan tak perlu serah balik. Segalanya akan berkecamuk. 

Zambri Kader yang diangkat jadi MB BN ini, boleh dipanggil MB tapi bukan Menteri Besar sebaliknya Merak Buih. Kenapa macam tu, sebab tahu dah dia ni jenis sombong, jenis berlagak sesuai sangat jadi Merak Buih.

Belum dilantik jadi MB dan berlagak, cakap besar kata masa kerajaan PR  pembangunan ekonomi lembab, jadi dia akan bangunkan ekonomi Perak. Pulau Pangkor kawasan dia pun tak dapat nak dibangunkan, nak bangunkan ekonomi Perak.

Dulu dalam sidang DUN dialah yang paling biadap, ada PHD tapi perangai dalam sidang DUN macam Ketua Cawangan umno. Langsung tak hormat kepada kerajaan PR yang sah. La dia akan jadi Merak Buih Perak, sapa nak hormat kat dia tambah pulak kerajaan dia tak sah.

Inggat lagi dia dengan angkuh hina tahanan ISA dan keluarga tahanan semasa ada Usul Bantah ISA dalam Sidang DUN Perak. Merak Buih ni kata dia pun kena tahanan ISA tapi tak da apa-apa sihat ja, keluarga dapat hidup masa dia dalam tahanan ISA. Sedap dia cakap, berapa bulan dia kena ISA?. Memang sesuai la umno angkat dia jadi Merak Buih Perak.

28 Adun PR tidak akan hadiri upacara angkat sumpah Merak Buih ini. Buat apa pergi, dah tahu dah tak sah. Lepas angkat sumpah kita akan dengar ucapan Merak Buih Perak untuk rakyat Perak. Dengar ja boleh, ikut arahan tidak sebab dia hanya Merak Buih bukan Menteri Besar Perak. Menteri Besar Perak masih Dato' Seri Ir. Haji Nizar bin Jamaluddin.

Penulis berharap Tuanku akan timbang semula keputusan baginda. Banyak masalah selagi tak bubar DUN. Biar rakyat pilih kerajaan baru, keputusan ini adil untuk semua pihak. Kalau rakyat pilih BN, kerajaan BN akan ditubuhkan. Selesailah kemelut politik ini. Kalau tak bubar, kemelut ini akan berpanjangan.

Namun jika upacara angkat sumpah tetap diadakan untuk lantik MB baru. Maka rakyat Perak akan dapat Merak Buih disamping Menteri Besar sedia ada. Kena panggil Merak Buih sebab, mana ada dua Menteri Besar dalam satu negeri.

Wasalam.

1 comment:

peminat said...

best komen tuan...

tapi saya mohon penjelasan. Apa maksud

"Penulis berharap Tuanku akan timbang semula keputusan baginda.... "

Bukankah sepatutnya...

"Penulis dapati keputusan Tuanku tidak sah dari segi undang-undang dan sebagainya"...

Mohon maaf saya baru nak blajar sains politik kat u...

Saya perlu fakta dalam kes ini, sebab nak jadi bahan penyelidikan.

Fakta yang saya maksudkan adalah...
.. saya tak mau kata bahawa Tuanku buat keputusan bodohlah, keputusan tak masuk akallah... Yang penting sah atau tidak...

Terimakasih kerana membantu saya menjayakan kajian kes ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...