Monday, April 11, 2011

10 spesis monyet yang terkenal

1. King Kong

Seekor gorilla yang sudah menjadi lagenda dan sudah dikenali oleh umum sejak berlakon filem hitam putih, King Kong, yang dibintangi oleh Fay Wray, yang ditayangkan pada tahun 1933.

Sejak itu, kisah tragedi antara king Kong dengan seorang wanita telah menjadi terkenal hingga dibuat ulangannya pada tahun 2005, yang diarah oleh Peter Jackson. Sehingga saat ini sudah ada 7 filem mengenai King kong yang pernah dibuat.

2. Donkey Kong

Donkey Kong pertama kali muncul pada tahun 1981 bersama Mario dalam video game Nintendo. kreatornya bernama Shigeru Miyamoto, dan pelakon suaranya adalah seorang pelawak bernama Souply Sales. Permainan game ini adalah, kena melompat ke atas dan melepasi Donkey Kong untuk menyelamatkan Pauline.

3. Mighty Joe Young



Filem Disney tahun 1998, Joe dibesarkan oleh seorang wanita bernama Jill (dilakonkan oleh Charlize Theron), dan membawanya ke Amerika. Seorang penjahat, yang juga bertanggung jawab atas kematian ibu Joe dan ibu Jill, mengancam hidup Joe.

Penamat filem ini begitu heroik apabila Joe menyelamatkan seorang kanak-kanak yang terjatuh, namun filem itu dianggap buruk oleh pengkritik filem.


4. Bear (BJ & The Bear)



Greg Evigan membintang siri TV yang berlakon sebagai pemandu lori truk bersama teman istimewanya, Bear, seekor cimpanzi. Nama asal Bear adalah Sam. Bear begitu protektif terhadap Greg sepanjang pengambaran, dia akan menggigit siapa saja aktor yang ingin menyerang Greg.

5. Clyde



Orang utan ini muncul dalam filem popular Clint Eastwood, Every Which Way But Loose. Karakter Clint Eastwood, Phil Beddoe, memenangkan orang utan ini dalam sebuah taruhan. Sayangnya, binatang ini mati tidak berapa lama setelah filem ini ditayangkan.


6. Curious George


Monyet ini terkenal kerana sifat perasaan ingin tahu. Curious George dibawa dari Afrika oleh seorang lelaki bertopi kuning untuk tinggal di kota besar. Dia telah menjadi karakter kartun yang dicintai oleh kanak-kanak di dunia sejak tahun 1941.


7. Koko


Gorilla terkenal ini lahir pada 4 Julai 1971 di San Fransisco. Koko adalah seekor gorilla betina yang menguasai lebih dari 2000 kata dalam bahasa isyarat Amerika yang membuatnya boleh berkomunikasi dengan manusia. Tapi ada beberapa orang yang menganggap bahawa Koko membuat isyarat tanpa faham erti sebenarnya.


8. Albert, The First Monkey In Space


Monyet ini dihantar ke angkasa pada 11 Jun 1948 dengan roket. Albert adalah monyet yang pertama yang dihantar ke luar angkasa untuk menguji keamanan luar angkasa bagi manusia.


9. Grape Ape


Karakter kartun klasik ini diciptakan oleh Hanna-Barbera tahun 1975. Great Ape dikenali kerana warnanya yang ungu dan bajunya yang hijau. Dia juga terkenal atas kata-katanya yang sering diucapkan ketika karakter lain berbicara dengannya, "Grape Ape, Grape Ape!". Dia mempunyai seorang teman, Beegle Beegle, yang selalu menemaninya berjenaka.


10. Bubbles The Chimp


Bubbles The Chimp menikmati hidupnya yang membahagiakan di Neverland Ranch, yang dikelilingi oleh taman yang indah yang dibina oleh tuannya, Michael Jackson.

Bubbles selalu melakukan tugasnya, iaitu membersihkan debu dan membersihkan jendela. Namun seiring berjalannya waktu, ia mulai merasa tinggal di lingkungan aneh dan berbeza, Bubble menjadi terganggu dan suka menggigit beberapa pengunjung di Neverland Ranch.

Oleh kerana itu, dia dikeluarkan dari kediaman Michael Jackson kerana kelakuannya itu.
juandry

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...