Tuesday, February 22, 2011

10 dokumen paling rahsia di dunia

1. Surat Dr David Kelly
Sealed Sampai: 2073
Surat itu tetap tidak terbuka selama seminggu yang menceritakan drama politik Inggeris berkaitan laporan inteligen yang membongkar kejahatan pemerintahan PM Tony Blair dalam kaitan dengan Perang Iraq, yang berakhir pada kematian Dr Kelly pada usia 59 tahun.

Fakta menarik: Sebahagian besar artikel tentang Dr Kelly cukup banyak yang didorong dengan teori konspirasi.


2. File Shirley Mason Ardell

Sealed Sampai: Tidak terbatas

Shirley Mason Ardell /Sybil menceritakan tentang seorang gadis yang mempunyai keperibadian yang pelbagai sehingga sampai terdapat 16 watak dalam satu tubuh.
 
Clara, Helen, Marcia, Marjorie, Mary, Mike (laki-laki), Nancy Lou Ann Baldwin, Peggy Ann Baldwin, Peggy Lou Baldwin, Ruthie, Sid (laki-laki), Sybil Ann, Sybil Isabel Dorsett, Vanessa Gaile, Victoria Antoniette Shcarleu (Vicky) dan keperibadian terakhir yang tak diketahui namanya.


3. Mark Twain Otobiografi

Sealed Sampai: Tahun ini

Mark Twain dilahirkan pada tahun 1835. Dia dibesarkan di Hannibal, Missouri, sebuah kota kecil dipinggir sungai Mississippi di Amerika Serikat.

Fakta menarik: Tidak ada yang benar-benar tahu pasti mengapa Mark Twain ingin cerita tentang hidupnya terus tersembunyi begitu lama.


4. KajianTentang Kembar Indentik 
Sealed Sampai: 2066

Pada 1960-an dan 70-an psikologi terkenal New York Viola Bernard dan rakannya, Dr Peter Neubauer, melakukan kajian tentang alam. Mereka meneliti di agen adopsi untuk mengirim anak-anak yang kembar ke rumah-rumah yang berbeza.

Fakta Menarik: Kedua wanita digambarkan di atas, Elyse dan Paula, adalah salah satu dua orang kembar yang dikaji.

Ketika Elyse berusia 35 ia terdaftar di lembaga Adopsi, dan lembaga itu memberitahunya bahawa dia punya saudara kembar. Ketika si kembar dipertemukan mereka mulai menyelidiki rincian adopsi mereka.

Pada masa itu Dr Bernard sudah meninggal, tapi si kembar dapat menemui Dr Neubauer, setelah banyak permintaan, Dr Neubauer setuju untuk bertemu dengan mereka.

Doktor itu tidak menunjukkan penyesalan dan permintaan maaf sama sekali. Dari 13 anak yang terlibat dalam kajian ini, tiga pasang kembar telah menemukan saudara mereka. Masih ada empat orang lagi yang tidak tahu bahawa mereka memiliki saudara kembar identik.


5. File UFO Perancis
Dibuka dalam: 2007

Pada tahun 2007, Pusat Nasional Kajian Ruang Angkasa Perancis memiliki lebih dari 1000 file kasus UFO, yang telah diteliti oleh pemerintah Perancis selama lebih dari 50 tahun.

Fakta menarik: Salah satu kasus yang lebih menarik termasuk dalam file terjadi pada tanggal 29 Ogos, 1967. Seorang anak laki-laki 13 tahun dan adiknya 9 tahun lalu itu mengawasi sapi keluarga mereka berdekatan desa Cussac, ketika anak itu melihat "empat makhluk hitam kecil" sekitar 47 inci tinggi.


6. Rahsia Pembunuhan Kennedy
Sealed Sampai: 2017

Pembunuhan John F. Kennedy, presiden ke-35 Amerika Syarikat, terjadi pada hari Jumaat, 22 November 1963 di Dallas, Texas . Kennedy terbunuh akibat ditembak semasa berada di kereta bersama isterinya Jacqueline Bouvier Kennedy.

Investigasi 10 bulan oleh Komisi Warren tahun 1963–1964, United States House Select Committee on Assassinations (HSCA) tahun 1976–1979, dan investigasi pemerintahan lainnya menyimpulkan bahwa Kennedy dibunuh oleh Lee Harvey Oswald.

Fakta Menarik: Dalam soal selidik pendapat AS belakangan ini, pertanyaan-pertanyaan berikut ini muncul:

"Apakah Anda fikir Lee Harvey Oswald adalah penembak dalam pembunuhan Kennedy :"Hasil adalah: (Oswald 32%), lainnya (51% lelaki bersenjata), (Oswald Tidak Terlibat  7%) (tidak tahu 10%. )


7. Rahsia Dari Seorang Pelacur Bernama Mata Hari
Dibuka dalam: 1985

Mata Hari adalah nama panggilan dari Margaretha Geertruida (Grietje) Zelle (7 Ogos, 1876, Leeuwarden, Belanda – 15 Oktober 1917, Vincennes, Perancis), adalah seorang penari eksotis yang dihukum tembak mati karena mata-mata pada Perang Dunia I.

Setelah eksekusi mati, tubuh Mata Hari tidak dituntut oleh anggota keluarga dan digunakan untuk penyelidikan perubatan. Kepalanya dibalsem dan disimpan di Muzeum of Anatomy di Paris.

Tetapi pada tahun 2000, didapatkan arsip yang menyebutkan bahawa kepala itu telah hilang, kemungkinannya terjadi pada awal 1954, pada masa muzeum itu pindah lokasi.


8. Rahsia Martin Luther King
Sealed Sampai: 2027

Pendeta Martin Luther King, Jr., Ph.D. (lahir di Atlanta, Georgia, Amerika Serikat, 15 Januari 1929 – meninggal di Memphis, Tennessee, Amerika Serikat, 4 April 1968 pada umur 39 tahun) adalah penerima Nobel, pendeta Baptis dan aktivis HAM warga Afrika-Amerika.

Fakta Menarik: Ralph Abernathy adalah kenalan terdekat King dalam gerakan hak-hak sivil. Dalam otobiografinya berjudul "Dan Walls Came Tumbling Down", dia menyebutkan bahawa King adalah seorang mata keranjang "".

Ia juga menulis tentang rakaman Surveillance: "Aku ingat khususnya pada masa tinggal di Hotel Willard di Washington, di mana mereka tidak hanya menyimpan dalam audio, tetapi juga peralatan video.

Kemudian, setelah mengumpulkan cukup dari 'bukti' yang akan berguna, mereka mulai mendistribusikan pada wartawan, ahli hukum, pada masa itu tidak ada seorang pun akan melakukan pekerjaan kotor Hoover, seseorang di FBI mengumpulkan rakaman saat-saat yang sangat intim dan mengirimnya ke Martin. Sayangnya – dan mungkin ini disengaja – [isterinya] Coretta menerima rakaman dan merosakannya terlebih dulu.


9. Tenggelamnya (Kapal) RMS Lancastria
Sealed Sampai: 2040

Pada Jun 1940 17, kapal Lancastria adalah kapal untuk mengevakuasi pasukan Inggeris dan pengungsi sipil, termasuk perempuan dan anak-anak dari Perancis.

Pada 06:00, Kapten Rudolf Sharp menerima perintah untuk memuat pasukan dan pengungsi sebanyak mungkin, dan mengabaikan peraturan antarabangsa tentang had penumpang dibenarkan.

Pada masa makan tengahari, di atas geladak penuh sesak dengan penumpang antara 6000 sampai 9000 pasukan dan pengungsi. tetapi tidak menawarkan kapal pendamping. Pada 03:48, sebuah pengebom Jerman muncul dan menjatuhkan empat bom yang merobek kapal Lancastria.

Dalam waktu 20 menit, kapal pun tenggelam, dengan 4000 korban. Laporan rasmi ini insiden mengerikan itu disegel selama 100 tahun di bawah Undang-Undang Rahsia Rasmi.

Fakta Menarik: Winston Churchill segera menyembunyikan berita itu dari masyarakat, berfikir bahawa untuk mengungkap kebenarannya akan merosak moral sipil. Dia berkata, 'Surat khabar sudah mendapat bencana(berita), setidaknya untuk hari ini.


10. Insiden Friendly Fire Terburuk
Sealed Sampai: 2045

Tragedi yg sangat memilukan hati dengan kerugian yang sangat besar, tetapi tetap hanya sedikit yang diketahui dalam sejarah Dunia II Perang, dan jarang muncul dalam buku-buku sejarah.

Kejadian ini terjadi pada tanggal 3 Mei 1945, empat hari setelah Hitler bunuh diri, dan empat hari sebelum penyerahan tanpa syarat Jerman. Setelah bertahan tahun keganasan Nazi, ribuan tahanan kem konsentrasi yang dimuat ke dalam dua kapal Jerman di Lubeck Bay, Arcona Cap dan Thielbek.

Angkatan Udara Britain memerintahkan komandan untuk memberi serangan, mereka berfikir akan membebaskan perwira OSS(operational strategic services) Inggeris, The Thielbek, penuh dengan 2800 tahanan(Inggeris) , dan tenggelam hanya dalam 20 minit, membunuh semua tawanan yang nyata2 adalah teman2 mereka sendiri

Fakta menarik: seminggu setelah tenggelam, tubuh korban terdampar, dan dikumpulkan dan dikuburkan dalam sebuah kuburan awam dalam satu lubang di Neustadt di Holstein.

Selama hampir tiga puluh tahun, bahagian tengkorak sedang terdampar, sampai penemuan terakhir, oleh seorang anak dua belas tahun, pada tahun 1971.Taukahkamu
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...