Tuesday, March 23, 2010

Ahli baru PKR sebulan puluh ribu, ahli baru PAS macam mana?

Salam,


Semalam penulis pi dengar ceramah sempena pelancaran " Orang Muda Geng Kita ". Penceramahnya Dato' Zaid Ibrahim, YB Saifuddin Nasution, Ust. Nasa Tantawi dan YB Azan. Kehadiran pun ramai, nampak ramai anak muda yang hadir.

Isi ceramah semua penceramah menarik dan terkini. Penulis tak nak ulas isi ceramah , yang penulis nak ulas berkaitan pertambahan mendadak ahli PKR. Malam tu sahaja semasa majlis ada penyerahan seramai 600 ahli baru PKR untuk Cabang PKR di situ.

YB Saifuddin bagi tahu sebelum kes DSAI masuk mahkamah ahli baru PKR sekitar 15 ribu sebulan, tapi selepas kes DSAI masuk mahkamah ahli baru PKR adalah 40 ribu sebulan. Kenyataan ini dari SU Agung PKR jadi penulis yakin benar.

Kalau ahli baru PKR meningkat sebegitu banyak, macam mana pula dengan ahli baru jamaah meningkat atau setara ja setiap bulan. SU Agung dan PSU jamaah kena jawab ni.

Pelik sikit, malam tu pentas itu adalah pentas jamaah untuk tarik orang muda sertai jamaah. Tapi yang serah ahli baru adalah untuk masuk PKR. Penulis sangka baik mungkin ada anak muda yang masuk ahli jamaah dalam program tu tapi masa lain.

Penulis juga tak salahkan penganjur iaitu pemuda jamaah, bukan salah pemuda tak buat program untuk tarik orang muda. Dah banyak program dibuat, macam2 futsal, memancing, xpdc, aktiviti seni dan program " Orang Muda Geng Kita ".

Namun, ramai anak muda lebih minat PKR dari jamaah, kenapa ?. Sedangkan kalau tengok pemuda PKR, program mereka tak sebanyak program pemuda jamaah. Pimpinan tertinggi jamaah kena fikirkan perkara ini.

Dalam keadaan MP dan ADUN PKR lompat parti, diserang media Ubn hari2. Ahli baru Ubn tak bertambah pun, gah kat media sahaja. Tapi Ahli baru PKR juga bukan berkurang malah bertambah. Namun sepatutnya, ahli baru jamaahlah yang bertambah sebab MP dan Adun jamaah tak lompat parti.

Penulis tidak ada niat buruk nak kritik jamaah, cuma penulis risau dengan suasana ini. Mana tak bimbang kalau anak2 ahli jamaah pun ramai yang masuk PKR.

Penulis puji pimpinan tertinggi jamaah panggil orang luar Dr Abu Hasan Hasbullah dan Dr Aziz Bari kritik dan bagi pandangan tentang jamaah. Resolusi pun dah dibuat untuk perkasakan jamaah, namun adakah resolusi ini telah dilaksanakan?

Penulis tak tahu adakah jamaah seperti dalam tulisan iniatau pun jamaah gagal memanfaatkan media baru yangdiminati anak muda atau pun kerana masih ada pimpinan tertinggi yang minat nak kerjasama dengan Umno yang dibenci anak muda.

Atau pun anak muda melihat pemuda jamaah tak sehebat zaman YB Salehudin, kalau tengok berita ini mungkin anak muda kata pemuda dah sama macam pemuda Ubn takut berdebat.

Tapi betul ka dak berita tu penulis tak pasti kerana kalau lihat sahabat kampus penulis ini bukan jenis takut berdebat.

Tak kiralah apa sebab anak muda tak minat sertai jamaah, yang penting sekarang semuanya pemuda, muslimat, unit amal, nisa' kena bergerak tarik anak muda kembali sokong jamaah.

Wassalam

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...