Wednesday, April 1, 2009

Tulahan : Umno kampung buat hal lagi di Bukit Gantang

Salam,

Semalam Ketua UPU Kampung penulis telefon bagi tahu umno buat hal lagi dekat kampung. Malam kelmarin petugas PR ada gantung poster calon di kampung, polis pun ada tengok PR pasang poster ini.

Esoknya, hilang semua poster. Ketua UPU pun buat aduan kat polis, sebab polis tahu di mana PR pasang poster calon yang hilang tu. Berita tu diketahui oleh umno, maka tak senang duduk mereka sebab sebelum ini mereka buang bendera bulan PR kat kampung tak buat aduan. 

Tapi sampai bila PR nak sabar, jadi aduan dibuat. Tup-tup petang semalam heboh umno kata bendera depa kena bakar. Jadi depa pun buat aduan, nak tutup la kerja jahat umno buang poster calon bulan. Nak kata PR pun jahat bakar bendera kati.

Namun Allah Maha Kaya, umno tak tahu bahawa semasa tengah bakar bendera bn. Petugas PR lalu kat situ, jelas yang bakar bendera bn tu kerja orang umno sendiri. Nak tipu macam mana plat kereta depa dah diambil petugas PR. Aduan sudah dibuat oleh Ketua UPU.


Sampai macam tu sekali, pemimpin umno ajar anak buah mereka buat kerja kotor. Sebenarnya umno kat kampung penulis semakin terdesak. Walaupun UPU Kampung penulis tu pengundinya paling sikit dalam DUN Sepetang. Tapi kempen PR dari hari ke hari merisaukan umno.

Namun kerja kotor umno ini bukan dilakukan oleh orang muda umno, sebaliknya, mereka yang sudah dalam peringkat umur tua. Orang muda umno sendiri yang cerita dekat penulis.

Kempen PR mudah di kampung penulis sebab hanya ada 52 buah rumah. Manakala, satu lagi kampung dalam UPU iaitu Kampung Perak hanya ada 36 buah rumah. 

Umno di kampung penulis pada peringkat awal tidak bertindak kotor. Tapi bila datang umno luar kemudian depa terikut perangai umno di Kampung Perak dan Kampung Sungai Mati yang birunya lebih pekat.

umno Kampung Perak dan Sungai Mati awal-awal lagi halang PR berkempen terutama untuk pasang bendera. PAS Larut sampai hari ini, hanya dapat pasang bendera di luar Kampung Sungai Mati. Mereka disekat, apabila nak pasang bendera di jalan masuk kampung. 

UPU Sungai Mati banyak bergantung kepada undi penduduk India di situ yang hampir sama banyak dengan pengundi Melayu.  

Setakat ini dengan bantuan kawan2 Parit Buntar kempen di kampung penulis berjalan lancar walapun ada sedikit ganguan umno. Pengundi atas pagar dah semua ditemui. Penulis cuma risau yang condong bulan lari sebab umno bagi duit banyak. 

Baru ini, abang dan adik penulis yang undi di kampung kena undi pos pula sebab jadi pegawai SPR masa pilihanraya. Hilang dua undi di kampung, tapi lega sikit sebab ada anak orang umno di KL telefon penulis nak balik undi bulan. 

Penulis akan balik sekali lagi, kali ini penulis akan turun sendiri pasang poster bulan. Sebelum ini tak sempat nak tolong kerana buat kerja kempen lain. Penulis akan ketuai budak muda bulan pasang poster. Nak takut apa, ini kampung penulis bukan kampung bapak depa.

Wasalam.

4 comments:

nagasari said...

esok aku balik kg jaha bantu hang. dari jb aku mai mengundi di kg.

zaswiza said...

terima kasih

Tulahan said...

Terima kasih sebab nak balik tolong PR. Tapi sapa anak Jaha yang dok jb?

nagasari said...

tulahan salam!
aku baru sampai pagi ni. lapur diri di pkr simpang. sapa lagi Pak 'Ak lah ACN 675.Kontek Leman suruh balik dr bangi,cal kaum puak suruh balik. dtg jumpa aku ada hal sikit....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...