Tuesday, April 14, 2009

Tulahan : Bersihkan PAS dari pemimpin rasuah

Salam,

Selepas PRK Bukit Gantang, tumpuan pemerhati politik sekarang kepada pemilihan kepimpinan PAS. Mesyuarat Agung PAS Kawasan sedang berlangsung, manakala Mesyuarat Agung PAS Cawangan sudah pun berakhir hujung Mac lalu.

Muktamar PAS Pusat bagi memilih kepimpinan PAS Pusat akan berlangsung awal Jun ini. Berkaitan pemilihan kepimpinan PAS, Tok Guru Nik Aziz memberi pesanan kepada ahli PAS. 

“Kalau yang ada kemampuan, tak ada masalah untuk mereka tawar diri untuk bertanding. Kalau yang ada kemampuan menonjol tak apalah, (tapi) kalau yang tidak ada kemampuan tapi menonjolkan diri, tak payahlah undi dia,” katanya.

Penulis amat bersetuju dengan pesanan Tok Guru. Apa guna jika tawarkan diri bertanding jika dah tahu tak boleh buat kerja. Kalau terpilih nanti, jamaah tak bergerak dan ini merugikan jamaah.

Berbicara tentang kepimpinan PAS, sudah kedengaran cerita2 tentang pemimpin PAS yang tidak sedap didengar. Sudah ada cakap2 tentang pemimpin PAS yang sombong, berlagak, megah dan besar kepala seperti di sini

Sehingga Ketua Pemuda PAS YB Sallehudin memberi nasihat :

"PAS jangan sombong, jangan bongkak, jangan lupa diri. Atas sokongan yang kita terima ini sebenarnya adalah mandat daripada rakyat untuk tunaikan tanggungjawab mewakili mereka".

Memandangkan PAS adalah jamaah yang memperjuangkan Islam, maka pemimpin yang akan menerajui PAS perlu memenuhi ciri-ciri kepimpinan Islam.

Harapan rakyat semua kaum kepada PAS cukup tinggi. Rakyat melihat pemimpin PAS bersih, tidak rasuah, sederhana dan prihatin terhadap masalah rakyat. Sebab itulah PAS mendapat sokongan dan kemenangan dalam PRK Kuala Terengganu dan PRK Bukit Gantang.

Justeru, bila ada pemimpin PAS yang sudah mula lupa diri. Menjadi tanggungjawab kepimpinan tertinggi PAS membetulkan keadaan ini. Pemimpin PAS yang lupa diri ini harus ditegur kerana jika tidak ditegur. Mereka menganggap perbuatan mereka itu betul dan tidak salah.

Terbaru, ada kedengaran juga pimpinan PAS yang mendapat komisyen balak sehingga ratusan ribu. Walaupun belum ada kesahihan , namun jika tidak ada angin masakan pokok nak bergoyang. Pimpinan tertinggi PAS mesti melakukan siasatan dan mengambil tindakan tegas kepada pemimpin yang rasuah ini.

Pemimpin yang rasuah sama ada ustaz atau profesional, kumpulan "pro-Muzakarah" atau " Erdogan" tidak sepatutnya berada dalam saf kepimpinan jamaah. Sekiranya, pemimpin rasuah ini tidak diambil tindakan, ia akan menjadi barah dalam jamaah.

Kepimpinan PAS tidak boleh bersikap double standard dalam menangani pemimpin yang terbabit dengan rasuah. Jika pemimpin umno rasuah makan komisyen balak, PAS mendesak pemimpin umno ini diambil tindakan. 

Maka, jika ada pemimpin PAS rasuah makan komisyen balak. Pemimpin PAS ini juga perlu diambil tindakan. Jika pemimpin rasuah sebegini disimpan, kemudian terbongkar kesalahan rasuahnya. Persepsi rakyat terhadap PAS akan berubah. Rakyat akan menggangap sama sahaja antara PAS dan umno. Sebab itulah ada padangan ini.

Ada cadangan pemimpin PAS yang rasuah ini tidak diambil tindakan. Sebaliknya, orang PAS sama-sama solat hajat dan mendoakan pemimpin ini berubah. Bolehkah begitu?. Kalau boleh, mengapa tidak kita sama-sama solat hajat dan mendoakan pemimpin umno yang rasuah berubah dan mereka tidak diambil tindakan walaupun rasuah.

Penulis, boleh terima pemimpin PAS yang sombong, berlagak, megah dan besar kepala. Mereka boleh berubah jika ada teguran. Tapi penulis tak boleh terima pemimpin PAS yang rasuah. 

Sekiranya kepimpinan tertinggi PAS tidak mengambil tindakan kepada pemimpin PAS yang rasuah. Mungkin kerana tidak cukup bukti atau sebab-sebab lain. Penulis menyeru ahli-ahli PAS yang tahu siapa pemimpin PAS yang rasuah supaya menolak pemimpin rasuah ini, jika mereka bertanding dalam pemilihan kepimpinan PAS.

PAS mesti dibersihkan dari pemimpin yang rasuah. Jangan jadi seperti umno yang menyimpan pemimpin rasuah.

Mungkin ada yang tidak senang dengan tulisan ini, kerana tuduh pemimpin PAS rasuah. Tulisan ini tidak menuduh sesiapa pemimpin PAS. Jika betul tidak ada pemimpin PAS rasuah, syukurlah. Tapi penulis bimbang jika ada dan pemimpin rasuah ini diangkat menjadi pemimpin jamaah. 

Wassalam.




1 comment:

Dewan Pemuda PAS Kawasan Padang Serai said...

bolehke dinamakan sebagai rasuah kalau pemimpin itu hanya memberi komitmen untuk berceramah di satu2 kawasan dengan syarat mendapat pencalonan dari kawasan yang menjemput beliau?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...