Saya
rasa tajuk artikel ini tidak melampau kerana pemimpin ISMA pernah menulis
artikel terbuka kepada umum berkenaan apa yang dikatakan sebagai krisis
indentiti PAS.
Maka,
jika saya yang tak ada nama ini menulis artikel menggunakan tajuk ini, ia tidak
sebesar apa yang ISMA pernah lakukan pada PAS.
Artikel
ini agak panjang, namun saya tidak berhasrat untuk membahagikannya menjadi
artikel bersiri kerana isu ini perlu dijelaskan secara terus agar dapat
memberikan kefahaman yang menyeluruh.
Mohon
maaf kepada yang kurang berminat dengan penulisan yang panjang lebar.
Berkenaan isu kerjasama dan persepakatan antara PAS dan UMNO, saya
tidak menafikan ia merupakan idea yang baik. Namun, saranan ini perlulah
dijelaskan dengan lebih detail terutama berkaitan bentuk kerjasama dan syarat
yang Islam tetapkan dalam kerjasama itu.
Melontarkan
idea kerjasama ini kemudian mencampuradukkan penjelasannya hanya akan
menggambarkan pendirian yang tidak tetap.
Sekejap
kata PAS tidak perlu keluar PR tetapi mesti jadi dominan dalam PR, sekejap kata
PAS wajib tinggalkan PR. Bukankah ia mengelirukan dan menggambarkan pendirian
yang tidak tetap?
Di dalam dunia demokrasi hari ini, kerjasama antara PAS dan UMNO boleh
berlaku di dalam dua keadaan. Pertama, kerjasama isu dan kepentingan bersama.
Kedua,
kerjasama politik. Saya tidak pasti kerjasama apa yang dimaksudkan oleh ISMA.
Tetapi ada dua pendapat yang saling bercanggah.
Pertama pendapat yang mengatakan persepakatan Melayu tidak mewajibkan
pergabungan parti, tetapi cukup untuk bersepakat di dalam isu yang melibatkan
kepentingan umat Islam dan parti Melayu baik di dalam BN dan PR, mesti menjadi
dominan.
Pendapat
ini dikarang oleh aktivis ISMA, Zaizul Azizi Zaman di dalam web ISMA bertarikh
14 Mac 2012.
Pendapat
kedua adalah pendapat 'berteraskan' Usul Fiqh yang dikarang oleh Ust Mohd
Hazizi Ab Rahman di dalam blog beliau bertarikh 29 April 2012 yang menyebut
wajib PAS bergabung dengan UMNO dan wajib juga meninggalkan DAP.
Seruan Kerjasama Berteraskan Isu, Tetapi Kerjasama
Politik PAS-DAP Yang Diserang
Saya melihat ISMA selalu menyatakan bahawa seruan ISMA adalah untuk
perpaduan Melayu Islam. Dengan kerjasama yang melibatkan kepentingan umat
Islam, PAS dan UMNO akan mengukuhkan kedudukan umat Islam di Malaysia.
Saya
akuinya. Cuma yang saya ingin bertanya, jika seruan kerjasama isu menjadi
fokus, kenapa hubungan politik PAS di dalam PR terutamanya DAP menjadi sasaran
kecaman ISMA saban hari? Kenapa 'serangan' yang sama tidak pernah dilafazkan
pada UMNO?
ISMA nampaknya meletakkan hukum bahawa dengan kerjasama politik yang
terjalin antara PAS dan DAP, maka PAS tidak akan mempedulikan isu-isu yang
melibatkan orang Islam dan membiarkannya tanpa membantu.
Jika ini
yang berlaku, maka ia amat dikesali. Sedangkan dengan jelas terbukti PAS selama
mana berkerjasama dengan DAP, kebajikan dan hak-hak orang Islam terus
diperjuangkan di mana-mana sahaja terutama di negeri-negeri yang ditadbir PR.
Dakwah,
hak Bumiputera, ekonomi orang Melayu dan apa jua perkara demi kebaikan orang
Melayu, semuanya diperjuangkan PAS tanpa kompromi, namun berstrategi.
Jika perpaduan Melayu yang ISMA cari, maka ISMA sepatutnya menjadi
jambatan yang akan menghubungkan antara PAS dan UMNO di dalam banyak isu yang
memberi keuntungan kepada orang Melayu Islam, tetapi gagal disepakati kerana dendam
politik.
Isu
hudud, royalti, ceramah agama yang dihalang, Sekolah Agama Rakyat dan yang
terbaru seruan Tuan Guru Haji Abdul Hadi tentang pindaan takrifan agama
daripada religion kepada Ad-Din.
Semua
isu ini adalah demi kebaikan umat Islam tetapi digagalkan sehingga membawa
kesengsaraan kepada orang Melayu Islam.
Namun, apa yang diperbesarkan oleh ISMA saban hari adalah menafikan
ijtihad ulama PAS berkenaan tahalluf siyasi yang PAS lakukan bersama PKR dan
DAP, dalam keadaan kerjasama politik PAS ini sama sekali tidak menghalang PAS
untuk memberikan komitmen bersama UMNO untuk isu-isu yang menyentuh kebaikan
umat Islam.
Seolah-olah
seruan perpaduan ini hanya pada PAS sedangkan ianya untuk UMNO juga. Satu
persatu kenyataan pimpinan ISMA menyerang PAS sebagai punca gagalnya penyatuan
Melayu Islam hanya kerana PAS bersama dengan DAP di dalam politik
Inilah kecelaruan pertama yang saya nampak terdapat pada pimpinan ISMA
iaitu apa yang
digariskan tidak sama dengan apa yang dilakukan.
Yang
digariskan adalah seruan kerjasama PAS-UMNO di dalam isu bersama tetapi yang
dilakukan adalah serangan terhadap PAS disebabkan PAS jalin kerjasama politik
dengan DAP.
Perkara
ini berterusan sebulan dua ini walaupun PAS bersama ulamanya sudah menerangkan
berkali-kali berkenaan tahalluf siyasi ini, namun pernah ISMA cuba untuk
memahami dan menghormati PAS?
Masalah Umat Islam Boleh Diselesaikan Tanpa
Pergabungan Politik
ISMA terus menerus mengatakan bahawa masalah umat Islam hanya boleh
selesai jika UMNO dan PAS bersatu, di mana yang saya lihat kesatuan yang ISMA
maksudkan adalah kesatuan politik (disebabkan serangan berterusan mereka kepada
ijtihad tahalluf siyasi PAS).
Dengan
maksud yang lain, masalah orang Melayu tidak akan selesai selagi mana PAS dan
DAP bergabung dalam kerjasama politik.
Di sini, saya ingin mengatakan bahawa masalah yang dihadapai orang
Melayu yang selalu diulang-ulang oleh ISMA dan diletakkan kesalahan kepada PAS
seperti murtad, kebangkitan liberalisme, LGBT, hedolisme dan lain-lain boleh
diselesaikan tanpa PAS dan UMNO melakukan pergabungan politik.
Ramai
cendikiawan termasuk Dr MAZA sendiri mengatakan bahawa PAS dan UMNO tidak perlu
bersatu dalam erti kepartian, tetapi dalam bentuk kerjasama isu yang memberikan
keuntungan kepada umat Islam.
Sistem
dua parti adalah penting sebagai check and balance dan mengelakkan monopoli
kuasa yang akan menyebabkan ketidakstabilan politik di negara berbilang bangsa
seperti Malaysia.
Satu penyelesaian yang boleh dilakukan yang telah pun dicadangkan oleh
Presiden PAS, Tuan Guru Haji Abd Hadi adalah pindaan atau perubahan pentafsiran
perkataan 'agama' di dalam Artikel 3 Perlembagaan Persekutuan.
Mengikut
penghakiman kes Suzie Teoh tahun 1987, pengislaman Suzie Teoh disimpulkan
sebagai tidak sah kerana walaupun pengislamannya sah mengikut undang-undang
Islam, tetapi ia bersifat sebaliknya di sisi undang-undang sivil.
Agama Bagi Persekutuan Adalah Pada Urusan Ritual
Dan Keagamaan Sahaja
Di dalam kes ini, Artikel 3 diperbahaskan terutama pada perkataan
'agama' bagi menentukan hukum Islam Suzie Teoh yang sah di sisi undang-undang
Islam itu, juga sah di sisi perlembagaan dan undang-undang sivil.
Pentafsiran
perkataan 'agama' telah dirujuk kepada standard Perlembagaan Komenwel
disebabkan Perlembagaan Malaysia adalah di bawah naungan Komenwel.
Maka,
takrifan yang digunapakai adalah perkataan 'agama' ini membawa maksud
'religion' iaitu tertakluk kepada urusan
ritual dan keagamaan sahaja seperti
yang diamalkan oleh negara Komenwel lain di Eropah.
Dengan penafsiran ini, maka Islam Suzie Teoh dikatakan tidak sah kerana
Islam sebagai agama bagi Persekutuan hanya pada urusan ibadah dan keagamaan
sahaja, bukan hukum hakam.
Apabila
dirujuk kepada Artikel 11 yang menghalang orang di bawah 18 tahun mengubah
agamanya dan Artikel 4 yang mengatakan undang-undang yang bercanggah dengan
perlembagaan akan terbatal, maka Suzie Teoh dihukumkan sebagai tidak sah di
sisi undang-undang sivil.
Namun,
atas jasa Tun Salleh Abas yang menyorokkan fail perbicaraan selama 2 tahun dan
membacakan keputusannya setelah Suzie Teoh berumur 18 tahun, maka selamatlah
aqidah seorang anak Cina!
TGHH mengajukan cadangan pindaan ini demi untuk keselamatan aqidah dan
kepentingan umat Islam. Dengan menukarkan takrifan 'agama' daripada 'religion'
kepada 'Ad-Din', maka Islam diiktiraf oleh perlembagaan sebagai cara hidup. Ia
merangkumi ibadah, hukum hakam dan undang-undangnya.
Dengan
pindaan ini, hukum hakam Islam menjadi sebahagian daripada perlembagaan. Ia
akan menyelesaikan pelbagai masalah termasuk ancaman liberal dan LGBT yang
kerap menggunakan Artikel 10 (kebebasan bersuara) sebagai hujah dan juga
menyelamatkan aqidah umat Islam dari murtad yang kerap menggunakan Artikel 11
(kebebasan beragama) sebagai hujah untuk murtad.
Namun, saya ingin bertanya kepada ISMA dan mohon menjawab dengan jujur.
Siapakah suara Melayu Islam pertama yang membantah dan tidak bersetuju dengan
idea terbaik ini malah menuduh ia mainan politik PAS?
Jika
tidak tahu jawapan, saya ingin memberitahu merekalah pemimpin Melayu Islam kita
iaitu UMNO! PAS membawa satu cadangan pindaan perlembagaan yang penting demi
kebaikan umat Islam, yang menentangnya adalah orang Melayu Islam yang ingin
disatukan dengan PAS oleh ISMA iaitu UMNO.
Maka,
bagaimana PAS dikatakan punca perpecahan Melayu sedangkan PAS dikhianati oleh
rakan sebangsa dan seagama hanya kerana dendam politik!
PAS Terus Menerus Dikhianati
ISMA memberikan idea perpaduan Melayu Islam, saya pula membantu dengan
memberikan dalilnya. Di dalam Al Quran, surah Ali Imran ayat 103 berbunyi :
وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُواْ
Bermaksud : Berpeganglah kamu semua dengan tali (agama) Allah dan
janganlah berpecah belah.
Bersatu di sini hendaklah di atas ajaran Islam, menepati kehendak Al
Quran dan Hadith, selaras dengan prinsip-prinsip yang Islam gariskan sesuai
dengan Islam yang terkenal sebagai agama syumul dan lengkap.
Bertepatan
dengan ayat ini, UMNO dan PAS mampu untuk saling bantu-membantu, bersatu pada
perkara yang memberikan keuntungan kepada umat Islam.
Walaupun
berbeza parti, tetapi atas dasar satu agama dan bangsa, kerjasama boleh
terjalin demi kebaikan umat Islam.
Terdapat banyak peluang lain yang boleh menyatukan UMNO dan PAS. Contoh
ringkas yang dapat saya berikan seperti isu hudud, royalti minyak Kelantan,
sekolah agama rakyat (SAR), pergerakan dakwah, matlamat negara Islam,
pendidikan agama, masalah hedolisme dan pelbagai lagi isu yang tidak dapat saya
sebutkan semuanya.
Semua yang
disebutkan ini adalah masalah dan isu utama umat Islam di Malaysia di mana
selagi ianya tidak selesai, maka perpecahan dan kelemahan umat Islam akan
menjadi lebih besar dan membarah.
Sekali lagi saya ingin bertanya, siapakah yang menggagalkan semua ini
kerana dendam politik? Rakyat Kelantan 90% adalah Melayu Islam.
Pengkhianatan
UMNO terhadap royalti milik rakyat Kelantan telah menyebabkan mereka terjerut
dengan kemiskinan dan masalah kewangan sejak sekian lama.
Undang-undang
hudud dihalang perlaksanaannya, ia merupakan pengkhianatan kepada hukum Allah.
Seruan wajib bersatu yang dinyatakan oleh Ustaz Usul Fiqh ISMA sepatutnya
ditujukan lebih khusus kepada UMNO.
Pengkhianatan
UMNO inilah yang merupakan titik permulaan kepada perpecahan dan masalah lebih
besar kepada umat Islam di negara kita.
Saya memohon ISMA untuk menyeru kepada UMNO untuk membantu PAS di dalam
menyelesaikan masalah ini demi kebaikan umat Islam. ISMA sebagai NGO Islam
boleh meminta UMNO untuk menyokong pindaan Artikel 3 yang TGHH cadangkan.
Minta
juga UMNO untuk membantu perlaksanaan hudud di Kelantan. Cadangkan juga agar
royalti minyak diberikan kepada kerajaan Kelantan.
Kemudian
mohon untuk memberikan bantuan kepada SAR. Meminta kerajaan tidak menyekat
pendakwah yang diakui ilmunya untuk berdakwah.
Membantu
PAS untuk merealisasikan negara Islam dan membantu untuk menerangkan kepada
bukan Islam tentang keindahan Islam. Laksanakan pendidikan agama yang lebih
kukuh dan menggarap hiburan yang dibenarkan Islam di Malaysia.
Maka, hukum haram tidak bersatu yang ISMA ingin lontarkan sepatutnya
kepada UMNO. Tetapi apa yang berlaku di sebaliknya.
PAS
terus menerus dikatakan punca perpecahan orang Melayu hanya kerana PAS
bekerjsama dengan DAP sedangkan PAS banyak mengusahakan untuk menyelesaikan
masalah perpecahan, aqidah, ekonomi, pendidikan dan serangan sekularisme
terhadap umat Islam. Namun,adakah UMNO membalasnya?
Di sinilah kelihatan jelas kecelaruan ISMA yang kedua iaitu seruan dan tindakan dibuat
tanpa melihat realiti yang berlaku.
Hinggakan
seruan yang sepatutnya lebih ditujukan kepada UMNO, diarahkan kepada PAS. PAS
dikatakan haram berkerjasama dengan DAP sedangkan ia perlu dilontarkan kepada
UMNO yang banyak mengkhianati umat Islam.
Iklim Politik Negara Memerlukan PAS Untuk Bergabung
Di dalam lapangan politik, PAS selaku satu-satunya parti yang
berteraskan Islam, yang memperjuangkan syariat dan perlaksanaan Islam di dalam
pemerintahan negara tidak mampu untuk menang dengan sendirinya 112 kerusi
Parlimen bagi mendapat majoriti mudah, apatah lagi 148 kerusi untuk majoriti
2/3.
Waqi'
politik di Malaysia memerlukan PAS untuk bergabung dengan parti-parti lain bagi
membentuk kekuatan menguasai majoriti di Parlimen, seterusnya menubuhkan
kerajaan untuk menjalankan dasar yang diperjuangkan.
Bagi idea bergabung ini, suka saya membawakan satu ayat dari surah Al
Ma'idah ayat ke 2 di hujungnya berbunyi :
وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
Bermaksud : Dan bertolong bantulah kami dalam perkara kebaikan dan
ketaqwaan dan jangan kamu bertolong bantu dalam perkara kemungkaran dan
melampaui batas. Bertaqwalah kepada Allah sesungguhnya siksaan Allah itu amat
berat.
PAS mesti mencari rakan parti yang membantu ke arah kedua-dua perkara
ini iaitu kebaikan dan ketaqwaan. Dengan ayat mudah, PAS mesti mencari rakan
politik yang membolehkan PAS melaksanakan perjuangan dan dasar Islam yang
dibawa seperti negara Islam dan hudud.
Namun,
sejauh manakah PAS mampu mencari rakan yang boleh bersama membawa dan
menjayakan dasar Islam yang PAS bawa?
Tiada Yang Terima Dasar Islam, Bagaimana Pula
Dasar Kebaikan Dan Keadilan?
Kita sedia maklum, tiada mana-mana parti selain PAS yang ingin membawa
dasar Islam di dalam pemerintahan negara. ISMA mungkin mengatakan UMNO membawa
dasar Islam, saya serahkan kepada para pembaca samada untuk bersetuju atau
tidak.
Bagi
saya, tiada selain PAS yang membawa dasar Islam. UMNO dengan kebangsaan dan
sekularnya, MCA dan MIC juga dengan bangsa mereka dan sekular, PKR dengan
sosialisnya, DAP dengan sekularnya.
Maka,
dengan pertimbangan apa pula seterusnya untuk PAS mencari kawan politiknya?
Jika dasar ketaqwaan tidak dapat dicari, maka ciri kedua yang menjadi
penentu siapakah rakan politik PAS adalah kebaikan, keadilan, dan ketelusan.
Elemen
ini amat dituntut dalam Islam dan menjadi ciri-ciri utama pemerintahan yang
dicadangkan Islam. Seperti tercatat di dalam kitab Tafsir Qurtubi bahawa
perkataan 'Al Bir' itu membawa maksud kebaikan yang khusus untuk sesama
manusia.
Maka,
siapakah di kalangan parti-parti politik selain PAS yang mendokong dasar
keadilan dan ketelusan ini.
Jika ISMA menjawab UMNO, saya serahkan sekali lagi beserta senyuman
kepada para pembaca untuk menilai. Dalam penilaian PAS, UMNO-BN adalah sangat
jauh dari ciri keadilan dan ketelusan ini.
Sudah
menjadi rahsia umum bahawa BN terutamanya UMNO adalah terkenal dengan rasuah,
penyelewengan, pembaziran, ketidaktelusan dan korupsi.
Sejak 50
tahun lalu terutamanya dua dekad terakhir ini, berapa billion wang negara
lesap, samada melalui pembaziran, ketirisan dan penyelewengan.
Tiada Kerjsama Dengan Parti Rasuah!
Di sinilah PAS melihat terdapat persamaan perjuangan keadilan,
ketelusan dan kebaikan ini pada PKR dan DAP. Ini terbukti sepanjang 4 tahun
pemerintahan mereka di Selangor dan Pulau Pinang. Rekod menunjukkan betapa
banyak penjimatan dapat dibuat, betapa banyak pendapatan dijana dan betapa
banyak hasil dipulangkan kepada rakyat.
Manakala
cuba cari mana-mana pertuduhan penyelewengan dan ketirisan yang dapat
dibuktikan di mahkamah disabitkan kepada mereka. Nilai inilah yang menjadi
titik persamaan mereka dengan PAS.
Walaupun
tidak membawa dasar Islam seperti PAS, mereka membawa dasar keadilan yang
diperjuangkan Islam. Ia sangat berbeza dengan UMNO di mana Islam tidak
diperjuangkan, manakala penyelewengan menjadi imej utama UMNO.
Bertepatan dengan ayat Quran di atas tadi, PAS sama sekali tidak akan
menjalinkan kerjasama politik dengan UMNO selagi
mana UMNO kekal dengan budaya rasuah, pembaziran, ketirisan, penyelewengan dan
ketidaktelusan.
Ini
adalah kerana PAS selaku parti memperjuangkan keadilan Islam, jika bergabung
dengan UMNO seolah-olah akan memadamkan dosa penyelewengan UMNO dan meredhai
kezaliman yang UMNO lakukan.
Penggabungan
dengan UMNO juga akan memberikan kekuatan politik dan kemenangan moral kepada
UMNO untuk terus memerintah negara dengan budaya penyelewengan yang berterusan.
Bersama DAP dan PKR juga, PAS dapat melaksanakan dakwah Islam dengan
lebih luas, jauh lebih baik daripada zaman tahalluf siyasi dengan UMNO-BN pada
tahun 1969-1978.
PAS
diberikan ruang seluasnya untuk menerangkan Islam. Dakwah Islam diterima dengan
sangat baik. Dakwah disampaikan pada semua golongan tidak kira Mat Rempit,
artis, pegawai kerajaan, orang seni, sasterawan, tua, muda, kaya, miskin. Tidak
pernah lihat masyarakat menerima Islam secara afwaja seperti hari ini.
Peluang menjadi sebahagian daripada kerajaan di beberapa buah negeri
digunakan sepenuhnya untuk menyampaikan Islam. Hinggakan isu yang dahulunya
menjadi ketakutan kepada bukan Islam seperti hudud dan negara Islam, kini orang
bukan Islam telah memahaminya dengan baik, malah duduk sekali di dalam majlis
dakwah umat Islam!
Sangat
berbeza dengan UMNO sehinggakan hasrat untuk melihat satu ceramah agama dan
dakwah di Putrajaya International Convention Centre pun dibatalkan hanya kerana
ustaz yang akan menyampaikan ceramah itu dilabel sebagai Ustaz PAS. Apa kata
ISMA dalam hal ini?
Tahulluf Siyasi PAS
Atas pertimbangan inilah ulama PAS membuat keputusan untuk mengadakan
apa yang dinamakan tahlluf siyasi (kerjasama politik) bersama DAP dan PKR
berdasarkan persamaan di dalam perjuangan menentang kezaliman dan rasuah.
Adapun
kerjasama ini sama sekali tidak akan membuatkan PAS mengorbankan perjuangan
Islam yang dibawa sekian lama. PAS kekal dengan prinsip dan cita-cita untuk
menegakkan Islam sepenuhnya di dalam negara, walaupun secara berstrategi.
Tidak dinafikan terdapat 'usikan nakal' rakan-rakan PAS berkenaan
hasrat PAS ini. Tetapi, PAS tidak membalasnya dengan hunusan keris, pekikan
Hang Tuah apatah lagi dengan senaman punggung.
PAS
balas dengan penerangan demi penerangan disamping kekal bertegas dengan
prinsip. Hasilnya, DAP dan PKR kini mengenali PAS bukan parti yang mudah mereka
umpan untuk meninggalkan perjuangan Islam.
Hasil
ini jauh lebih baik dari 'dakwah' UMNO kepada MCA sehinggakan UMNO diam menikus
apabila MCA menjerkahnya berkenaan isu hudud!
Namun, kenapa ISMA seolah-olah tidak mahu faham dan terus menerus
mempertikaikan ijtihad politik PAS ini. PAS bersama ulamanya yang merupakan
ahli di dalam lapangan jihad siasah di Malaysia langsuung tidak dihormati oleh
ISMA.
ISMA
terus menerus menganggap PAS salah segalanya dan ISMA betul segalanya. Walaupun
yang diseru adalah penyatuan Islam, tetapi tahalluf siyasi inilah yang
dipermainkan ISMA setiap hari.
Inilah
kecelaruan ketiga yang melanda ISMA iaitu bertindak
mengatasi bidang pengkhususannya sehingga menafikan ijtihad ahli bidang
tersebut.
Di Manakah Pendirian ISMA?
Di dalam kelantangan ISMA menghukum PAS, saya ingin bertanya, di
manakah pendirian ISMA di dalam isu-isu penyelewengan dan ketidaktelusan yang
berleluasa di negara kita.
Dalam
isu rasuah NFC, di manakah suara ISMA? Adakah perjuangan mempertahankan hak
rakyat bukan agenda umat? Di dalam isu Bersih dan penyelewengan pilihan raya,
apakah pendirian ISMA?
Tak
mengapa, saya dah tahu. Tak perlu perjuangkan sangat kerana umat Islam belum
menjadi suara majoriti. Lagipun ia tidak membawa agenda umat!!
Mampukah ISMA bersuara lantang di hadapan UMNO untuk menentang
penyelewengan seperti lantangnya mereka mengkritik PAS. Adakah ISMA ingin
menafikan membersihkan negara dari penyelewengan dan ketidakadilan bukan
keutamaan di dalam pemerintahan Islam.
Saya
pasti, ramai ahli ISMA yang ikhlas untuk mendapat tarbiyah, mengenal Islam dan
mendapat bimbingan dakwah merasa kecewa dan keliru dengan kenyataan dan
pendirian yang pimpinan ISMA keluarkan setiap hari.
Inilah tiga kecelaruan yang dapat saya kenal pasti berlaku kepada ISMA.
Ia tidaklah sebesar krisis identiti PAS yang didakwa oleh ISMA sebelum ini.
Saya
menyeru ISMA untuk kembali kepada pendirian yang benar iaitu NGO yang bebas,
mengkritik dengan ikhlas dan seimbang, berpandukan penilaian Islam yang syumul,
menghormati ijtihad jemaah lain dan bertolong bantu pada keadilan dan kebaikan.
Jika tidak, ISMA sedang merosakkan thiqah masyarakat kepadanya dengan
terus-menerus membiarkan dirinya dipergunakan oleh pihak berkepentingan untuk
kelangsungan kuasanya samada secara sedar atau tidak sedar.
Pendirian
senget sebelah yang dikemukan dibimbangi menjadi tongkat kekuatan buat pihak
yang rasuah. ISMA boleh menafikan, tetapi tindakan pimpinan mereka
membenarkannya.
Mohon
berlapang dada dengan artikel terbuka yang kurang ilmiah ini, bukan dari orang
besar pun. Hanya teguran ikhlas dari seorang hamba Allah yang biasa.
Mohd Azrul Azuan bin Idris
Bukan pakar Usul Fiqh
21 Mei 2012, 9.36 malam.
Hussien, Kaherah.
No comments:
Post a Comment