Gambaran otak manusia bahagian depan
yang disebut Allah dalam Al Qur’an Al Karim dengan kata nashiyah
(ubun-ubun). Al-Qur’an menyifati kata nashiyah dengan kata kadzibah
khathi’ah (berdusta lagi durhaka).
Allah berfirman, “(Yaitu) ubun-ubun
yang mendustakan lagi derhaka.” (Al-‘Alaq: 16).
Bagaimana mungkin
ubun-ubun disebut berdusta sedangkan ia tidak berbicara? Dan bagaimana
mungkin ia disebut derhaka sedangkan ia tidak berbuat salah?
Prof.
Muhammad Yusuf Sakr memaparkan bahawa tugas bahagian otak yang ada di
ubun-ubun manusia adalah mengarahkan perilaku seseorang.
“Kalau orang
mahu berbohong, maka keputusan diambil di frontal lobe yang bertepatan
dengan dahi dan ubun-ubunnya. Begitu juga, kalau ia mahu berbuat salah,
maka keputusan juga terjadi di ubun-ubun.”
Kemudian
ia memaparkan masalah ini menurut beberapa pakar . Di antaranya adalah
Prof. Keith L More yang menegaskan bahawa ubun-ubun
merupakan bertanggungjawab di atas pertimbangan-pertimbangan tertinggi
dan
pengarah perilaku manusia.
Sementara organ tubuh hanyalah parajurit yang
melaksanakan keputusan-keputusan yang diambil di ubun-ubun.
Kerana
itu, undang-undang di sebahagian negara Amerika Syarikat menetapkan
saksi penjahat yang membuat laporan kepada polis dengan mengangkat
bahagian depan dari otak (ubun-ubun) kerana merupakan pusat operasi dan
instruksi, agar penjahat tersebut menjadi seperti anak kecil menurut
yang menerima perintah dari siapa saja.
Dengan
mempelajari susunan organ bahagian atas dahi, maka ditemui bahawa ia
terdiri dari salah satu tulang tengkorak yang disebut frontal bone.
Tugas tulang ini adalah melindungi salah satu cuping otak yang disebut
frontal lobe.
Di dalamnya terdapat sejumlah pusat neorotis yang berbeza
dari segi tempat dan fungsinya.
Lapisan
depan merupakan bahagian terbesar dari frontal lobe, dan tugasnya berkait
dengan pembentukan keperibadian individu. Ia dianggap sebagai pusat
tertinggi di antara pusat-pusat konsentrasi, berfikir, dan memori.
Ia
memainkan peranan yang terstruktur bagi kedalaman sensasi individu, dan ia
memiliki pengaruh dalam menentukan inisiasi dan kognisi.
Lapisan
ini berada tepat di belakang dahi. Maksudnya, ia bersembunyi di dalam
ubun-ubun. Dengan demikian, lapisan depan itulah yang mengarahkan
sebahagian tindakan manusia yang menunjukkan keperibadiannya seperti
kejujuran dan kebohongan, kebenaran dan kesalahan, dan seterusnya.
Bahagian inilah yang membezakan di antara sifat-sifat tersebut, dan juga
memotivasi seseorang untuk bernisiatif melakukan kebaikan atau
kejahatan.
Ketika Prof. Keith L Moore membuat kajian bersama kami mengenai mukjizat ilmiah dalam ubun-ubun
pada seminar internasional di Kairo, ia tidak hanya berbicara tentang
fungsi frontal lobe dalam otak (ubun-ubun) manusia.
Bahkan, pembicaraan merangkumi kepada fungsi ubun-ubun pada otak haiwan dengan berbagai jenis.
Ia menunjukkan beberapa gambar frontal lobe sejumlah haiwan dan
menyatakan, “Pengkajian komparatif terhadap anatomi manusia dan haiwan
menunjukkan kesamaan fungsi ubun-ubun.
Ternyata,
ubun-ubun merupakan pusat kawalan dan pengaruh pada manusia, sekaligus
pada haiwan yang memiliki otak.
Seketika itu, pernyataan Prof. Keith
mengingatkan saya tentang firman Allah, “Tidak ada suatu binatang melata
pun melainkan Dia-lah yang memegang ubun-ubunnya. Sesungguhnya Tuhanku
di atas jalan yang lurus.” (Hud: 56)
Beberapa
hadits Nabi SAW yang berbicara tentang ubun-ubun, seperti doa Nabi SAW,
“Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hamba-Mu, anak hamba laki-laki-Mu dan
anak hamba perempuan-Mu, ubun-ubunku ada di tangan-Mu…”
Juga seperti doa Nabi SAW, “Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan setiap sesuatu yang Engkau pegang ubun-ubunnya…”
Juga seperti sabda Nabi SAW, “Kuda itu diikatkan kebaikan pada ubun-ubunnya hingga hari Kiamat.”
Apabila kita menyandingkan makna nas-nas di atas, maka kita menyimpulkan bahawa ubun-ubun merupakan pusat kawalan dan pengendali perilaku manusia, dan juga perilaku haiwan.
No comments:
Post a Comment