Di dalam Al Qur’an, akan kita dapati
satu rakaman dialog antara Allah SWT dengan iblis yang dihukum oleh
Allah. Dalam dialog tersebut, iblis menyatakan untuk sentiasa menyesatkan
manusia. Hal tersebut tercatat dalam surah Al A’raf ayat 16-17 berikut
ini:
“Iblis
menjawab: ‘Kerana Engkau telah menghukum saya tersesat, saya
benar-benar akan (menghalang-halangi) mereka dari jalan Engkau yang
lurus, kemudian saya akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur (ta’at).’” (QS. Al A’raf : 16-17)
Dari
ayat Al Quran di atas dijelaskan bahawa Iblis akan selalu
menghalang-halangi kita dari jalan yang lurus. Caranya, dia akan
mendatangi kita dari muka, dari belakang, dari kanan, dan dari kiri
kita. Lalu apa maksud dari keempat penjuru itu?
Dalam tafsir Ibnu Katsir dijelaskan bahawa yang dimaksud dengan firman Allah SWT dalam surat Al-A’raf ayat 17 di atas adalah:
“Kemudian saya akan mendatangi mereka dari muka”:
Iblis akan membuat manusia ragu akan permasalahan akhirat (Min baini Aidihim),
“dan dari belakang mereka”:
membuat mereka cinta kepada dunia (Wa Min Kholfihim),
“dari kanan”:
urusan-urusan agama akan dibuat tidak jelas (Wa ‘An Aimaanihim)
“dari kanan”:
urusan-urusan agama akan dibuat tidak jelas (Wa ‘An Aimaanihim)
“dan dari kiri mereka”:
dan manusia akan dibuat tertarik dan senang terhadap kemaksiatan (Wa ‘An Syama’ilihim).
Lalu timbul pertanyaan di benak kita, mengapa iblis tidak mendatangi kita dari ATAS dan dari BAWAH kita? Hal tersebut dijelaskan dalam sebuah tafsir Al Qur’an yang diredaksikan dari Al-Fakhrur-Razy dalam tafsirnya berkata:
“Diriwayatkan
bahawa ketika Iblis mengatakan ucapannya tersebut, maka hati para
malaikat menjadi kasihan terhadap manusia mereka berkata: “Wahai Tuhan
kami, bagaimana mungkin manusia boleh melepaskan diri dari gangguan
syaitan?” Maka Allah berfirman kepada mereka bahawa bagi manusia masih ada dua jalan: atas dan bawah, jika manusia mengangkat kedua
tangannnya dalam do’a dengan penuh kerendah-hatian atau bersujud dengan
dahinya di atas tanah dengan penuh kekhusyu’an, Aku akan mengampuni
dosa-dosa mereka” (At-Tafsir Al-Kabir V/215)
Dalam
tafsir yang lain juga dikatakan bahawa Iblis tidak mendatangi kita dari
atas, kerana rahmat turun kepada manusia dari atas (Tafsir Ibnu katsir
III/394-395).
Oleh
kerana itu iman adalah senjata kita. Berdoalah, mari kita berlindung
kepada Allah atas segala godaan syaitan yang terkutuk .dakwatuna.com
No comments:
Post a Comment