1. Jambatan Immortal (Cina)
Gunung
Tai di Daerah Shandon Cina telah mempunyai nilai budaya dan agama
selama ribuan tahun. Ini adalah salah satu dari lima gunung suci di
Cina dan berhubungan dengan kelahiran, fajar dan kebangkitan.
Ketika anda mendaki sampai gunung anda akan menemui Jambatan Immortal ini.Jambatan ini terdiri dari tiga batu besar dan beberapa yang lebih kecil. Di bawah ini adalah sebuah lembah dan selatan adalah jurang yang sepertinya nampak tak berdasar.
Tidak ada yang cukup tahu mengapa
batu-batu besar itu jatuh dan tersusun ke tempat itu semasa ini tetapi
sangat mungkin batu-batu jambatan alam itu telah ada sejak zaman ais
2. Jambatan Tua Konitsa (Yunani)
2. Jambatan Tua Konitsa (Yunani)
Jambatan
ini selama berabad-abad dalam merentangi Sungai Aoos Yunanu, yang
penuh di musim sejuk. Jika anda melihat dengan cermat ke kanan di
bawah bahagian atas jambatan, anda dapat melihat sebuah lonceng kecil.
Penduduk kampung mengatakan bahawa ketika ada cukup angin sehingga loceng itu
berbunyi,semasa itu terlalu berbahaya untuk menyeberangi jambatan
3. Jambatan Tali Carrick-a-Rede (Ireland)
3. Jambatan Tali Carrick-a-Rede (Ireland)
Carrick-a-Rede
Rope Bridge adalah jambatan bertali dekat Ballintoy, County
Antrim, Ireland Utara. Jambatan menghubungkan daratan ke Pulau kecil
Carrick .
Jambatan ini dimiliki dan dikelola oleh National Trust, meliputi dua puluh meter dan adalah tiga puluh meter di atas batu di bawah ini.Hari ini jambatan ini menjadi objek pelancungan, dengan 247.000 pengunjung pada tahun 2009.
Ketika terjadi angin di atas jambatan, ini benar-benar sebuah
pengalaman yang mengerunkan, menakutkan sekaligus gayat (jika anda
takut ketinggian) tapi menggembirakan.
4. Jambatan Royal Gorge
4. Jambatan Royal Gorge
Royal Gorge Bridge adalah objek pelancungan di Canon City, Colorado, dalam sebuah taman 360-hektar.
Jambatan tergantung dalam ketinggian 955 kaki (291 m) di atas Sungai Arkansas, dan memegang rekod jambatan tertinggi di dunia dari tahun 1929 hingga tahun 2003, ketika dikalahkan oleh Jambatan Sungai Beipanjiang di Cina.
Ini adalah jambatan gantung dengan merentangi sejauh 938 kaki (286 m).Jambatan yang panjangnya 1.260 kaki (384 m) dan lebar 18 kaki (5,5 m) , dengan papan kayu berjumlah 1292. Jambatan yang digantungkan dari menara setinggi 150 kaki (46 m)
5. Jambatan Tali Inca (Inca Empire, Peru)
Jambatan
tali Inca adalah jambatan tahap gerun sederhana atas lembah dan jurang
untuk menyediakan kemudahan bagi Kerajaan Inca. Jambatan jenis
ini sesuai digunakan kerana orang-orang Inca tidak menggunakan pengankutan beroda - lalu lintas terhad pada pejalan kaki atau menungang
ternakan.
Jambatan ini merupakan bahagian integral pada sistem jalan Inca dan
merupakan contoh inovasi teknologi kerajaan Inca .Jambatan ini sering
digunakan oleh pelari Chasqui menyampaikan pesanan ke seluruh wilaayah
Kerajaan Inca.
Suku Inca menggunakan tali dari alam semulajadi yang ditemui dalam tumbuh-tumbuhan tempatan untuk membina jambatan. Tali ini dijalin bersama sehingga menciptakan tali yang cukup kuat dan diperkuat dengan kayu sebagai lantai kabel.
Suku Inca menggunakan tali dari alam semulajadi yang ditemui dalam tumbuh-tumbuhan tempatan untuk membina jambatan. Tali ini dijalin bersama sehingga menciptakan tali yang cukup kuat dan diperkuat dengan kayu sebagai lantai kabel.
Masing-masing bahagian kemudian melekat pada sepasang
batu pemberat pada setiap sisi lembah dengan kabel besar dari bahan
rumput tenunan menghubungkan kedua tiang bersama-sama.
Menambahkan untuk binaan ini, dua kabel tambahan yang bertindak sebagai pagar. Kabel yang mendukung laluan-kaki yang diperkuat dengan cabang-cabang anyaman. Sistem multi-struktur yang dibuat pada jambatan ini cukup kuat malah untuk membawa pasukan Sepanyol yang menunggang kuda setelah mereka tiba.
Menambahkan untuk binaan ini, dua kabel tambahan yang bertindak sebagai pagar. Kabel yang mendukung laluan-kaki yang diperkuat dengan cabang-cabang anyaman. Sistem multi-struktur yang dibuat pada jambatan ini cukup kuat malah untuk membawa pasukan Sepanyol yang menunggang kuda setelah mereka tiba.
Namun, jambatan besar begitu berat sehingga menyebabkan melurut di tengah, dan ini menyebabkan melayang ketika datang angin yang kuat.
Bahagian dari kekuatan jambatan dan realible berasal dari fakta bahawa setiap kabel diganti setiap tahun oleh penduduk tempatan sebagai bahagian dari permintaan "mita" untuk awam atau menjadi seperti kewajiban.
Dalam beberapa keadaan, para petani tempatan mempunyai tugas khas menjaga dan memperbaiki jambatan tersebut sehingga jalan raya Inca atau sistem jalan boleh terus berfungsi. Jambatan terbesar seperti ini ada di Canyon Apurimac di sepanjang jalan utama dari utara Cuzco
6. Jembatan Gantung Pulau Langkawi (Malaysia)
Jambatan
ini meliputi jambatan langit di sekitar jurang di Pulau Langkawi,
yang merupakan pulau terbesar di kepulauan Langkawi, Malaysia.
Melayang pada ketinggian 687 m di atas permukaan laut, menawarkan
pemandangan Laut Andaman dan Pulau Thailand Tarutao .
Pandangan dari
jambatan ini benar-benar membuat orang menahan nafas - lengkungan bangunan
memberikan perspektif yang berbeza dari pemandangan.
Jambatan Langit adalah salah satu jambatan yang paling menarik perhatian di dunia yang boleh menjadikan kita lebih memompa adrenalin. Kabel unik-jambatan digantung oleh hanya satu tiang pendukung.
Jambatan Langit adalah salah satu jambatan yang paling menarik perhatian di dunia yang boleh menjadikan kita lebih memompa adrenalin. Kabel unik-jambatan digantung oleh hanya satu tiang pendukung.
Tiang ini sepanjang 95 yard
yang diikatkan oleh 8 kabel untuk enjadi penyeimbang. Panjang jambatan
penyeberangan melengkung 125 m di sebuah jurang yang menarik perhatian.
Jambatan ini mempunyai panjang 136 meter dan lebar 2 meter.
pada lebar 1,8 m jambatan langit memiliki dua platform segitiga
selebar 3,6 m yang menyediakan kawasan pemandangan indah bagi
pengunjung. Dan ingatlah ketika anda ada di hadapan jambatan, anda
berdiri 687 m di atas permukaan laut.
7. Puente de Ojuela (Mexico)
7. Puente de Ojuela (Mexico)
Ojuela
adalah lokasi perlombongan kecil terletak di barat laut bandar
Durango, di Mexico Utara. Bandar ini sekarang dikenali sebagai bandar hantu sebagai akibat dari bijih mineral yang berkurangan. Satu-satunya
yang masih hidup dari struktur fungsional adalah jambatan
gantung.Jambatan ini dikenali sebagai "Puente de Ojuela" (Ojuela Bridge)
oleh penduduk setempat.
Jambatan asli dirancang oleh Roebling bersaudara yang terkenal, yang juga merancang Jambatan Brooklyn. Pada masa pembinaan, Puente de Ojuela adalah jambatan gantung ketiga terpanjang di dunia. Jambatan Itu dibina kembali baru-baru ini oleh Perusahaan Peñoles,bangunan yang asal dibuang dan hanya lengkungan utama sekarang dipamerkan di Torreón Exposition Center
8. Jambatan gantung Hussaini(Pakistan)
Jambatan asli dirancang oleh Roebling bersaudara yang terkenal, yang juga merancang Jambatan Brooklyn. Pada masa pembinaan, Puente de Ojuela adalah jambatan gantung ketiga terpanjang di dunia. Jambatan Itu dibina kembali baru-baru ini oleh Perusahaan Peñoles,bangunan yang asal dibuang dan hanya lengkungan utama sekarang dipamerkan di Torreón Exposition Center
8. Jambatan gantung Hussaini(Pakistan)
Dikenali
sebagai jambatan yang paling berbahaya di dunia, Hussaini Hanging
Bridge adalah hanya salah satu dari banyak jambatan tali genting di
Pakistan Utara. Untuk
sebahagian besar warga, satu-satunya cara untuk bergerak jauh adalah dengan
berjalan melintasi gunung untuk sampai ke Rawalpindi.
Pada tahun 1978,
Jalan Raya Karakoram telah selesai dan wilayah itu dihubungkan, tapi
perjalanan antara-wilayah masih sesukar 100 tahun yang lalu . Aspek
tetap perjalanan melepasi kawasan ini termasuk kabel reyot dan
jambatan papan yang lintas Utara Pakistan gunung sungai dan sungai.
Di
antaranya adalah Jambatan gantung Hussaini , persimpangan Borit Danau
di Upper Hunza. Jambatan tali ini adalah sangat panjang namun kurang
terpelihara. Banyak papan yang hilang, dan angin kencang menggoncang
jambatan semasa anda menyeberang.
Ini tidak sedikit untuk meredakan gementar pada jambatan sebelumnya,jambatan tua, rosak , tergantung berlubang-lubang di samping jambatan yang "baru".
Ini tidak sedikit untuk meredakan gementar pada jambatan sebelumnya,jambatan tua, rosak , tergantung berlubang-lubang di samping jambatan yang "baru".
Walaupun kelihatan berbahaya, jambatan Hussaini adalah jambatan yang relatif aman dan telah menjadi sesuatu yang menarik pelancung, dengan banyak pendaki yang cuba menyeberang untuk menguji kemampuan melintasinya
9. Jembatan Sungai Vitim(Siberia)
Vitim adalah sungai yang lebar di Siberia, Rusia. Jambatan yang disediakan untuk anda melintasi diperbuat dari kayu dan tidak dalam keadaan yang baik.Jambatan ini cukup lebar untuk satu kereta sepanjang 570 meter (1870 kaki) sehingga memerlukan 3 minit berkendaraan di atasnya jika anda seorang pengemudi yang baik. Jika tidak , anda dapat melihat 15 meter ke Sungai Vitim, yang tidak menyenangkan.
Jambatan Sungai Vitim di Siberia Rusia. Bagi mereka yang tidak tahu daerah ini, daerah ini diselimuti musim sejuk yang ekstrem hampir sepanjang tahun dengan suhu di bawah Northern Ontario dan semuanya dilitupi salju dan ais.Jambatan ini berubah menjadi sebuah Icicle dengan penduduk setempat belum ada kenderaan traksi atas dan ke bawah jambatan ini kerana satu-satunya cara mereka di Sungai Vitim.
10. Jembatan Alam Bryce Canyon's Utah, AS)
Natural
Bridge, lengkungan paling popular di Bryce Canyon, terletak 1,7 mil
terakhir Fairview Point dan dilihat dari Jambatan Alam . Apabila dinamakan Natural Bridge di Bryce Canyon menyebabkan sedikit rasa tidak setuju di kalangan
ahli geologi. Walaupun buatan struktur alam nampak seperti jambatan, itu
sebenarnya lengkungan.Terselubung
No comments:
Post a Comment