Monday, December 12, 2011

12 tasik terindah di dunia

Banyak orang yang memilih bercuti di tepi laut berbanding di tepi tasik. Sedangkan, banyak tasik yang tidak kalah indah dengan laut. Dari banyak tasik di dunia, inilah 12 tasik yang paling spektakuler. 
 
Tasik ini terletak di tempat yang tinggi, dalam, jernih, dan menampilkan pemandangan yang indah. Semuanya boleh dilihat melalui kapal, kereta kabel, pejalan kaki, atau menara kastil.

Danau Malawi1. Tasik Malawi, Malawi
 
Merupakan rumah bagi 1.000 spesies ikan, paling banyak di antara tasik lainnya. 


Tasik Malawi yang juga disebut Danau Nyasa merupakan tasik ketiga terbesar di Afrika dengan panjang 363 mil dan kedalaman mencapai 50 mil. 

Tasik ini terletak di 2.300 kaki di bawah permukaan laut, di antara perbatasan Malawi, Mozambik, dan Tanzania, yang menyokong ratusan penduduk tempatan dengan kekayaan sumber mata airnya, yang sayangnya semakin menipis akibat penangkapan ikan berlebihan. 

Bahagian selatannya bersempadan dengan daerah yang kaya kehidupan liar. Cape Maclear, yang merupakan taman nasional air tawar pertama dan kawasan warisan dunia UNESCO pada tahun 1984.


Danau Peyto2.
Tasik Peyto, Alberta, Kanada
 
Tasik Peyto terletak di bahagian Alberta, di daerah Pergunungan Canadian Rockies. 

Airnya berwarna turquoise yang indah dan kadang-kadang dihubungkan dengan keindahan perairan hangat seperti di Antigua dan Bora-Bora. 

Tasik Louise, yang juga ada di Alberta, memang merupakan yang paling terkenal dan sering dijadikan foto pada setem pos dan poster. 

Namun, Tasik Peytolah, yang terletak 29 mil sebelah utara Icefields Parkway, di antara pergunungan Canadian Rockies, merupakan yang paling indah untuk diabadikan. 

Untuk melihat pemandangan yang lebih dramatik dari tasik yang panjangnya 1,7 mil ini berkelilinglah di hutan yang tebal menuju puncak gunung, lalu turun ke arah Bow Summit, puncak tertinggi dari lorong taman kemudian ikuti lorong hiking untuk melihatnya.


Danau Crater3.
Tasik Crater, Oregon
 
Seribu tahun yang lalu, puncak gunung berapi Cascade Range meletus dan meninggalkan lubang besar yang dikenali sebagai
Tasik Crater. 

Tasik ini merupakan pusat Taman Nasional yang terletak di sebelah utara Oregon yang menampilkan keindahan alam yang indah dan dahsyat. 

Hutan yang hijau dan terletak di ketinggian 2.000 kaki di sekitar tasik , menambah keindahan yang ada. Kedalaman tasik yang mencapai 1.943 kaki menjadikan tasik ini sebagai tasik terdalam di daratan AS dengan warna perairan biru batu permata.

Danau Taal4.
Tasik Taal, Filipina
 
Letak
tasik ini adalah 37,38 mil di sebelah selatan Manila. Menjadi terkenal kerana dua sebab, iaitu mempunyai kedalaman yang mencapai 564 kaki dan rumah bagi gunung berapi terkecil di dunia yang paling aktif, Gunung Taal. 

Gunung Taal ini terletak di dalam perairan yang berdekatan dengan Pulau Luzon. Tasik ini terbentuk kerana ledakan gunung berapi yang meninggalkan lubang besar. 

Semasa ini, pakar gempa meluangkan waktu mereka untuk memonitor pusat gempa dan mengirimkan peringatan letusan kepada Jabatan Pelancongan. 

Namun, banyak agen perjalanan yang menawarkan pelancung ke sini walaupun daerah ini sudah diwartakan sebagai zon berbahaya. Jalan selamat untuk melihat pemandangan ini adalah dengan melalui jaan Tagaytay-Taal berhampiran Tagaytay City.


Danau Atitlan5.
Tasik Atitlán, Guatemala
 
Lebih kurang 1 mil di atas dataran tinggi Guatemala, Atitlán (Lago de Atitlán), mempunyai tiga lubang volkanik besar. 


Perkampungan Small Mayan terletak di pinggiran tasik yang dipenuhi dengan pokok oak dan pinus serta 800 spesies tanaman lain. 

Tidak cukup satu pemandangan, semua harus dilihat, jadi cubalah beberapa titik pengamatan, antara lain dari ketinggian Highway 1; dari bandar Panajachel melalui perahu kecil yang menghubungkan dari satu kampung ke kampung lain. 

Ada catatan menyedihkan mengenai tasik ini, pada Oktober dan November 2009 terjadi peningkatan alga biru-hijau di permukaan tasik yang menyebabkan permukaan tasik tertutup. Tasik ini boleh ditempuhi dengan jarak 2,5 jam dari Guatemala City.


Danau Loch Lomand6.
Tasik Loch Lomand, Scotland
 
Dengan latar belakang lembah yang penuh dengan angin dan kuil-kuil dari zaman abad pertengahan,
Tasik Loch Lomond sama seperti gambaran pada novel romantis zaman Victoria. 

Tasik yang panjangnya 24 mil ini ditandai dengan adanya beberapa pulau di antaranya sangat kecil hingga pulau ini akan hilang semasa ketinggian air mencapai tahap tertinggi. 

Kebanyakan feri akan berhenti di pulau terbesar, Inchmurrin (populasi 11 orang), sehingga pengunjung boleh melihat sisa-sisa biara abad ke-7 dan Kastil Lennok Abad ke-14, yang biasa digunakan sebagai kabin berburu oleh para raja zaman dahulu. 

Tasik ini terletak di 24 kilometer sebelah utara Glasgow dan 66 kilometer sebelah barat Edinburgh.


Danau Garda7.
Tasik Garda, Itali
 
Tasik Garda merupakan tasik terbesar di Itali dan merupakan salah satu pusat percutian paling popular bagi orang Itali. 

Daratan bahagian selatan merupakan rumah bagi penginapan dengan warna-warna pastel dan hotel-hotel dengan atap kemerahan. 

Daerah selatan juga merupakan daerah yang sepi dan nyaman. Bahagian utara merupakan pusat tertinggi Dolomit, magnet bagi para pejalan kaki dan penungang basikal yang ingin menguji keberanian mereka. 

Di Malcesine, terdapat bandar yang indah dengan jalanan terbuat dari batu granit dan kuil-kuil zaman abad pertengahan. 

Perjalanan dengan menggunakan kereta kabel boleh dilakukan dari puncak Gunung Baldo, untuk melihat pemandangan yang indah dari tasik ini. Tasik Garda terletak di antara Milan dan Venice.


Danau Annecy8.
Tasik Annecy, Perancis
 
Tasik yang terletak di jantung Pergunungan Alpen, Perancis, ini mudah dilihat, tapi jangan harap boleh melihat pantulan permukaan air ini pada masa bercuti. 

Tasik Annecy penuh dengan aktiviti terutama bulan Ogos semasa Paris tutup dan pemerintah Perancis memanjangkan cuti. 

Pelaut, pemain ski, penungang basikal, dan pejalan kaki meramaikan lorong di sekitar tasik itu. Pengunjung yang sering ke sini tahu apa yang harus mereka lakukan dibandingkan mereka yang baru pertama kali datang. 

Pada sabtu pertama bulan Ogos, semasa kembang api besar dan indah dinyalakan selama dua jam dan bayangannya nampak di permukaan air. Tasik ini terletak 20 kilometer sebelah utara bandar Geneva, Swiss.


Danau Plitvice9.
Tasik Plitvice, Croatia
 
16
tasik yang berwarna biru-hijau ini ditutupi oleh tumbuhan yang lebat dan dihubungkan dengan ratusan air terjun. 

Bagi para pengembara, boleh memulai perjalanan dari tasik terendah dan mengikuti lorong yang terbuat dari batang kayu yang bulat dan boleh menjadi lorong jalan kaki yang menyenangkan. 

Lakukan perjalanan selama 10 minit ke arah atas yang menuju ke air terjun terbesar di negara ini, Veliki Slap (“Big Waterfall”) dengan tinggi 230 kaki. 

Air-air yang jatuh terkumpul dalam satu kolam berwarna turquoise. Pada masa melakukan perjalanan, anda akan menemui rusa, kucing hutan, serigala, dan beruang yang mudah dilihat. 

Tasik ini boleh ditempuh dari bandar Zagreb dengan perjalanan menggunakan kereta selama dua jam.


Danau Nakuru10.
Tasik Nakuru, Kenya
 
Airnya cukup biru dengan latar belakang semak-semak hijau dan tebing yang indah untuk diabadikan. 


Namun, gambaran sesungguhnya terdapat pada tepi Nakuru yang berwarna merah muda, iaitu Burung Flamingo. 

Burung ini merupakan salah satu spesies yang mampu bertahan terhadap keadaan air yang banyak mengandungi sodium karbonat, yang mampu membakar siapa pun yang menyentuhnya. 

Selain itu, terdapat banyak burung yang memakan alga yang terdapat pada perairan cetek. Tasik ini terletak di jantung Taman Nasional Danau Nakuru, pembiakan badak, 3 jam dari Nairobi


Danau Matheson11.
Tasik Matheson, Selandia Baru
 
Tasik ini dikenali juga sebagai Danau Cermin. Tasik yang terdapat di South Island ini terkenal kerana pantulan Gunung Cook dan Gunung Tasman di atas permukaannya. 

Mengunjungi tasik ini setelah subuh adalah waktu yang ideal, semasa air tenang dan gambaran pada permukaan sempurna. Selain pantulannya, Tasik Matheson sendiri merupakan wilayah yang layak dijelajahi. 

Taman ini terletak berhamiran jambatan Sungai Clearwater dan pokok-pokok kahikatea dan rimu yang mempunyai ranting sangat panjang dan daun yang indah dan lebat, sama seperti yang tergambar pada buku Dr. Seuss. 

Tiga mil sebelah timur tasik terdapat bandar kecil Fox Glacier, perkampungan yang menyediakan kabin untuk para pengembara.


Danau Bled12.
Tasik Bled, Slovenia
 
Untuk menuju ke
tasik di kawasan Slovenia ini, segeralah menuju ke arah Kastil Bled di tepian tebing yang tingginya 460 kaki. 

Di sana anda akan melihat barisan pergunungan di segala penjuru, pergunungan Julian Alps dan Karavanke, dan di bawah lagi anda akan melihat Tasik Alpine dan Pulau Bled.
 
Pulau Bled merupakan lingkaran hutan kecil yang merupakan rumah dari Gereja Asumption abad ke-17 dan mempunyai jam menara yang klasik. 


Turun ke daratan di tepi tasik, banyak terdapat perahu pletna (seperti gondola) yang boleh membawa anda ke pulau ini. 

Pastikan untuk membunyikan lonceng gereja dan membuat permohonan sebelum anda kembali ke daratan utama. Pergunungan melindungi air tasik dari angin utara yang sejuk. 

Oleh sebab itu, Tasik Bled airnya relatif panas, 79 darjah Fahrenheit. Jika masih terlalu sejuk, bahagian utara tasik mempunyai tiga hotel yang membina kolam renang di sekitar sumber mata air panas. 

Ibu kota negara Slovenia, Ljubljana, terletak 35 mil jauhnya dari tasik ini.Detik-News

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...