Thursday, May 20, 2010

Pemimpin jamaah : Ambillah pengajaran

Salam,
Penulis paparkan kisah pemerintahan khalifah Islam ini bila mendengar kenyataan yang cukup menyedihkan dikeluarkan oleh ahli jamaah. Hanya kerana mempertahankan pemimpin yang mereka sukai,  contoh terbaik yang ditunjukkan Nabi Muhammad S.A.W. dan khalifah Islam tidak lagi dijadikan panduan.
Kita kerap kali menyebut berkenaan kehebatan Khalifah Umar bin Abd Aziz dalam pentadbirannya sebagai pemerintah, sehinggakan masarakat bukan Islam turut mengetahui berkenaannya serba sedikit lalu menjadikannya role model dalam ucapan-ucapannya, saya berharap agar ia bukan hanya terhenti setakat di dalam ucapan sahaja dalam tindakannya. Tidak dinafikan usaha ke arah itu dapat dilihat sedikit demi sedikit, tahniah. 
Selain Umar Abd Aziz, kita juga adakalanya dapat membaca kehebatan pentadbiran Islam di bawah khalifah kedua Islam iaitu Umar Al-Khattab r.a. Dalam tulisan ringkas ini saya ingin berkongsi beberapa petikan kisah ketegasan Umar Al-Khattab semasa pemerintahannya termasuk semasa menerima laporan dari rakyat terhadap perilaku gabenor-gabenor yang dilantiknya; ia amat baik dijadikan panduan dan ingatan bagi para pimpinan pentadbiran korporat, kerajaan negeri dan pusat dan bagi mereka yang ingin mengambil pengajaran.
 
KISAH 1 : KHALIFAH UMAR r.a DAN SA'AD ABI WAQQAS r.a [1]
Umar al-Khattab telah melantik Sa'ad Abi Waqqas r.a seorang sahabat besar Nabi s.a.w sebagai gabenor di Kufah, Iraq. Namun terdapat beberapa kumpulan munafiq yang amat benci kepada Sa'ad, lalu membuat aduan palsu kononnya Sa'ad r.a tidak adil dalam pembahagian dan tidak memimpin ketika peperangan. 

Sedangkan di ketika itu, kerajaan Islam sedang sibuk membuat persiapan untuk menuju ke Nahawand. Amat difahami kumpulan ini ingin mengganggu kelancaran perancngan kerajaan Islam.
 
Walaupun aduan ini sememangnya telah diketahui palsu oleh Umar Al-Khattab r.a tetapi beliau masih meraikannya secara SERTA MERTA dengan menghantar wakil penyiasat iaitu Muhammad Ibn Maslamah. Umar r.a seorang yang amat sensitif dan serius dengan segala laporan terhadap gabenor lantikannya. 

Tatkala proses siasatan terbuka dijalankan, semua wakil ketua yang berada di Kufah tidak tahu menahu berkenaan laporan ketidakladilan Sa'ad lalu semuanya mengkhabarkan kebaikan Sa'ad. 
 
Tiba-tiba muncul Usamah Bin Qatadah mendakwa Sa'ad tidak  adil dan tidak memimpin perang. Sa'ad menafikan dengan sumpah serta mendoakan buta mata, kurang zuriat dan terdedah kepada fitnah dunia bagi sesiapa yang menipu dan melontarkan fitnah ke atasnya. 

Hasil doa individu soleh seperti Sa'ad, kesemua kumpulan yang meinpu ini mati . Usamah pula menjadi buta, kurang zuriat dan ditimpa nafsu syahwat yang luar biasa. 
 
Walaupun Sa'ad terbukti selepas itu tidak bersalah, demi mengelakkan perpecahan dan menjaga status Sa'ad bin Abi Qaqqas, Umar al-Khattab meminta Sa'ad untuk menamakan penggantinya, lalu dilantik ‘Abdullah bin Abdullah Bin ‘Utban yang merupakan timbalan kepada Sa'ad sebelum ini. 

Manakala Sa'ad di bawa ke Madinah bagi menyertai ahli Majlis Syura Khalifah di Madinah. [2]
 
KISAH 2 : UMAR R.A DAN HARTA GABENOR DAN PEGAWAINYA
 
Umar al-Khattab begitu tegas dan ketat dalam urusan kewangan negara, beliau juga amat ketat dalam meneliti pendapatan dan harta setiap gabenor dan pegawainya. Setiap pegawai yang dilantik akan diminta melakukan deklarasi harta, dan peningkatan hartanya akan disemak dengan begitu kerap. 

Jika peningkatan berlaku, Umar r.a akan mengambil separuh untuk baitul Mal dan dalam beberapa keadaan Umar r.a mengambil semuanya. [3] Selain itu, Umar r.a turt melakukan lawatan mengejut ke ruamh pegawainya bagi memastikan tiada pertambahan harta secara syubhah. [4]
 
Berikut beberapa kisah prihatinnya Umar r.a r.a :-
 
a-  Gabenor kerajaan Islam di Mesir pada ketika itu adalah seorang sahabat bernama ‘Amr bin Al-‘As. Beliau dilaporkan membuat satu mimbar khas untuk dirinya di Mesir. Ini menyebabkan Umar al-Khattab menjadi marah lalu menghantar surat kepada ‘Amru yang menyebut  
 
"Aku mendengar kamu telah membina satu mimbar agar boleh meninggikan dirimu dari umat Islam, adakah tidak cukup kamu berdiri dan mereka berada di kakimu, aku ingin kamu segera meruntuhkan mimbarmu" [5]
 
b-  Dalam satu keadaan lain, Sa'ad juga dilaporkan membina pagar di sekitar rumahnya ( di ketika itu amat jangkal rumah mempunyai pagar kecuali terlalu kaya), sehingga orang ramai menggelarkannya "ISTANA SA'AD". Dinyatakan bahawa Sa'ad membina agar itu kerana rumahnya berhampiran degan pasar dan amat bising, lalu dibinanya agar dapat menghalang sedikit kebisingan. 

     Apabila berita sampai kepada Umar al-Khattab, beliau melihat mudarat pagar itu lebih besar dari manfaatnya, lalu  dengan segera menghantar Muhammad bin Maslamah untuk membakar pagar tersebut.[6]
 
c-  Umar r.a telah melantik Mujasha' bin Mas'od untuk beberapa tugasan, dan kemudiannya mendapat laporan isteri Mujasha' bernama al-Khudayra kerap membeli perabot baru dan hiasan dinding. 

     Lalu Umar r.a menghantar surat kepada Mujasha' agar mengoyakkan semua hiasan dinding. Mujasha' menerima surat itu ketika bersama orang ramai, lalu dengan segera beliau mengarahkan isteri keluar lalu diminta orang ramai masuk ke rumah dan membantu mengoyak dan menurunkan semua hiasan dinding baru yang dibeli isterinya[7].
    
     Sebenarnya, Umar r.a tahu ia dibeli dengan harta syubhah akibat jawatan Mujasha', kerana itu diarahkan sedemikian. Anda juga boleh melihat betapa kuatnya taat dan yakinnya para pegawai dengan keikhlasan dan kejujuran Umar r.a.
 
d- Umar r.a pernah melawat pegawai-pegawainya di Syria, dan kemudian Yazid Bin Abi Sufyan menjemputnya datang ke rumah, ketika Umar r.a memasuki rumah lalu dilihatnya penuh dengan hiasan dinding bergantungan. Umar r.a mula mengambilnya sambil berkata 
 
"barang-barang ini boleh digunakan oleh rakyat jelata untuk melindungi diri mereka dari kesejukan dan panas" [8]
 
e- Umar r.a juga pernah mengambil beberapa bahagian harta adik beradik gabenornya dan pegawainya apabila hasil penyelidikannya mendapati keraguan. Contohnya seperti beliau mengambil sebahgian dari harta Abu Bakrah. Namun Abu Bakrah cuba membantah dengan mengatakan 
 
"aku tidak pernah berkhidmat denganmu (sebagai pegawai kerajaan)"
Umar r.a menjawab
"Ya benar, tetapi adikmu berkhidmat sebagai penyelia Baitul Mal, dan dia telah memberikan beberapa pinjaman kepadamu agar kamu boleh berniaga dengannya" [9]
 
Kesimpulannya, semua tindakan Umar r.a ini tidaklah diambil secara sembrono, kisah ini hanyalah ringkasan sahaja, dan tindakan beliau semua bagi mengelakkan jawatan di jadikan PELUANG UNTUK MERAUT KEKAYAAN. 
 
Ibn Taymiah mengulas beberapa tindakan Umar r.a tadi bagi membuang segala keraguan rakyat terhadap pendapatan para gabenor dan pegawainya, yang mungkin menjadi kebiasaan diberi hadiah oleh rakyat jelata disebabkan oleh jawatannya.[10]

 
KISAH 3 : KHALIFAH UMAR r.a DAN DENDA ANAKNYA
Abd Rahman bin Umar Al-Khattab, salah seorang anak Umar al-Khattab berada di Mesir dan dilaporkan telah melakukan kesalahan dengan meminum arak. Beliau kemudiannya meminta Amru bin Al-‘As untuk melaksanakan hukuman ke atasnya. 
 
Namun Amru al-‘as r.a merasa serba salah kerana ia adalah anak khlaifah lalu menjatuhkan hukuman secara sedikit berbeza iaitu mencukur kepalanya dan ia disebat secara tertutup di dalam rumahnya. Sepatutnya prosedur di ketika itu adalah hukuman minum arak mestilah dicukur dan disebat pada waktu yang sama di hadapan khalayak ramai. 
 
Peristiwa ini bocor kepada Umar r.a lalu beliau menghantar surat yang antara lainnya menyebut :-
 
"engkau telah menyebat dan mencukur Abd Rahman di dalam rumahmu dan KAMU TAHU IA BERTENTANGAN DENGAN APA YANG AKU HARAPKAN (hukuman seperti orang lain), ...Abd Rahman adalah salah seorang warga di bawah tanggungjawabku (DI AKHIRAT), dan kamu beralasan dengan mengatakannya adalah anak Khalifah sedangkan kamu tahu aku TIDAK SESEKALI BERKOMPROMI dengan sesiapapun dalam melaksanakan amanah terhadap Allah swt" [11]
 
KISAH 4 : KHALIFAH UMAR r.a DAN KHALID IBN WALID r.a
 
Khalid Ibn Waled, yang terkenal sebagai ‘pedang islam' dilucut jawatan sebanyak dua kali oleh Umar r.a al-Khattab, iaitu pada tahun 13 Hijrah sejurus selepas Umar r.a dilantik sebagai khalifah dan sekali lagi pada 17 Hijrah.[12] 

Namun kedua-dua peristiwa ini bukan kerana Khalid tidak baik dan bermasalah, Namun ia adalah dari sebab berikut [13] :-
 
a-  Menjaga keyakinan umat Islam terhadap Allah, ia jelas dari surat umum yang dihantar Umar r.a kepada umat Islam memberitahu agar mereka tidak terlalu ‘attached' dengan Khalid sehingga tersilap sangka kemenangan Islam disebabkan oleh kehandalan Khalid dan bukan kerana bantuan Allah swt. 
 
b-   Pentadbiran ; iaitu dalam urusan dan keputusan pembahagian harta.
 
c-   Pentadbiran : Umar r.a inginkan keteletian dan laporan berterusan dari setiap pegawainya, namun Khalid inginkan pentabdiran yang bebeas dari penelitian sentiasa oleh Khalifah.
 
Di waktu Khalid dipecat dari jawatannya sebagai gabenor di Syria, belia berkata :-
 
"Amir al-Mukminin (Umar r.a) melantik aku sebagai gabenor dan setelah urusan menjadi licin dan lancer, beliau melucutkan jawatanku"
 
Lalu seorang lelaki berkata : "Sabarlah wahai ketua, ia waktu untuk bermulanya fitnah"
Kahlid membalas : 
 
"selagi anak Al-Khattab ini hidup, selagi itu TIADA RUANG FITNAH untuk berlaku" [14]
 
Demikian hormat dan keyakinan Khalid terhadap Umar r.a walau dalam keadaan beliau dilucutkan jawatan, amat difahaminya tindakan Umar r.a adalah untuk mengelak fitnah, bukan mencipta fitnah.
 
Di ketika Khalid r.a hampir wafat (beliau wafat pada 21 H), beliau berkata kepada Abu Darda r.a, 
 
"Wahai Abu Darda, bila Umar r.a al-Khattab r.a wafat kelak, kamu akan dapati sesuatu yang kamu benci berlaku"
 
Dan berkata lagi sambil mengelap air matanya:
 
"Aku memang merasa sedikit kecewa dengan beliau dalam sesetengah isu, tetapi setelah aku fikrikan kembali berkenaannya di ketika aku sakit ini, aku menyedari bahawa Umar r.a Al-Khattab r.a melakukannya dengan ikhlas dan hanya mengharapkan rahmat Allah dari setiap tindakannya"[15]
 
Khalid juga melantik Umar r.a sebagai waasi (pengurus harta pusakanya), ketika Umar r.a al-Khattab menrima surat wasiat itu, beliau turut menangis.
 
Cuba kita bayangkan ketegasan Umar al-Khattab r.a tersebut dan bagaimana tingginya taqwa beliau dan juga para sahabat yang bersamanya. Mengapa mereka tidak melenting akibat diambil sebahagian harta dan sebagainya?. 

Kerana Umar sendiri mengambil hartanya untuk umat Islam, dan beliau tidak makan daging sehingga semua orang miskin di bawah pentadbirannya makan terlebih dahulu. 
 
Cuba pula kita membandingkan kehidupan para pemimpin di sekeliling kita hari ini. Bagaimana mereka jika berada di bawah pemerintahan Khalifah Umar al-Khattab r.a.. Sesungguhnya wahai Umar al-faruq kami merinduimu pemerintahanmu.
http://www.zaharuddin.net/

Wassalam.

Wednesday, May 19, 2010

Tulahan : Pemimpin PR rasuah - Tutup kes atau ambil tindakan


Salam,

Go to fullsize image

Apabila diperhatikan kesungguhan Ahli Parlimen Kapar Manikavasagam, ternyata pemimpin PKR itu benar2 menentang rasuah dalam kerajaan PR.

Walaupun caranya pada peringkat awal kurang kena, namun pendedahan beliau mendapat perhatian serius kerajaan PR Selangor. MB Selangor dan barisan Exconya memutuskan menyerahkan siasatan kes rasuah pasir ini kepada SELCAT.

Manikavasagam pada awalnya kurang bersetuju diserah kepada SELCAT, namun mungkin beliau berfikir semula. Jika tidak percaya SELCAT yang sudah telus, nak pecaya kepada badan mana lagi. Nak suruh SPRM yang double standard itu siasat, buang masa sahaja.

Penulis kagum dengan keberanian Manikavasagam memdedahkan kes rasuah pasir di Selangor. Sungguhpun beliau dan keluarga mendapat ancaman, beliau tidak gentar. Malah berikrar setia bersama PKR walaupun ditawar untuk bersama barisan katak.

Mengapa beliau buat pendedahan terbuka, jatuhlah imej kerajaan PR ? Mungkin beliau sudah buat aduan dalaman tetapi bila tiada apa2 tindakan, pendedahan terbuka adalah cara yang terbaik bagi beliau. Bila ada pendedahan terbuka, barulah ada respon terhadap aduan.

Lagipun apa yang hendak dimalukan kerajaan PR. Bukankah PR menentang rasuah, tidak kira rasuah yang dilakukan dalam kerajaan BN atau kerajaan PR. Tindakan kerajaan PR Selangor menyerah kes ini kepada SELCAT sudah membuktikan ketelusan kerajaan PR. Jika rasuah pasir ini berlaku semasa BN perintah, sah tidak ada apa2 siasatan dijalankan.

Kerajaan PR Selangor sudah membuktikan bahawa rasuah patut dibenteras. Sesiapa yang terbukti bersalah termasuk pemimpin PR, pegawai kerajaan Selangor  akan dihukum. Inilah yang rakyat mahu selama ini, iaitu ketelusan dalam pentadbiran.

Jika berlaku di zaman BN, semua ini akan ditutup sehingga rakyat menjadi tidak percaya dan menolak BN dalam PRU 12. Kerajaan PR perlu telus dan terbuka menentang rasuah jika mahu keyakinan rakyat kerhadap PR berterusan.

Rakyat sedang memerhati sejauh mana ketelusan dan keterbukaan pimpinan dan kerajaan PR. Oleh itu, tindakan tegas terhadap pemimpin PR yang rasuah perlu dilakukan tidak kira pemimpin itu dari PKR, DAP atau PAS.

Penulis bimbang usaha menutup kes rasuah yang terhadap pimpinan yang dilakukan oleh BN berlaku juga kepada PR. Paling sedih lagi, jika berlaku dalam jamaah Islam yang kita dokong.

Jika ada pemimpin jamaah yang rasuah, sudah ada bukti, sudah ada yang sanggup jadi saksi, sudah berada dalam pengetahuan pimpinan jamaah tertinggi. Janganlah ditutup kes berkenaan dengan alasan tidak mahu mencemarkan imej jamaah.

Adakah menjaga imej jamaah dengan cara menutup kes rasuah pemimpin jamaah? Ambillah tindakan terhadap pemimpin yang rasuah. Janganlah ditutup kerana lama kelamaan akan terdedah juga kes rasuah pemimpin jamaah.

Amat malang lagi kes pemimpin jamaah yang rasuah sudah tersebar kepada umum dan sudah berada dalam pengetahuan musuh yang menunggu masa membongkarkannya. Jangan sampai kedengaran suara rakyat yang menyatakan tidak ada bezanya jamaah dengan BN. Sama-sama rasuah dan menutup rasuah pemimpin.

Perlu diingat bahawa jika tiada tindakan tegas kepada pemimpin jamaah yang rasuah, kesannya sangat besar kepada ahli dan prinsip jamaah. Siapakah akan menanggung dosa jika pemimpin jamaah yang rasuah dilantik memimpin jamaah?.

Akan wujud pandangan bahawa rasuah untuk peribadi tidak salah kerana bersifat individu. Akan wujud lebih ramai pemimpin jamaah yang mengambil rasuah kerana pandangan di atas. Akan lahir ahli jamaah yang membela pemimpin jamaah yang rasuah. Sia-sialah proses tarbiyyah yang dilaksanakan jamaah sejak 56 tahun yang lalu.

Akhirnya, rasuah yang ditentang oleh jamaah sejak 56 tahun penubuhannya menjadi wabak dalam jamaah. Apa yang berlaku kepada Ubn akan melanda jamaah.  Inggatlah jamaah kekal selama 56 tahun kerana pimpinan dan ahli jamaah memegang prinsip perjuangannya. Janganlah dibuang prinsip ini hanya kerana mempertahankan pemimpin yang rasuah.

Ya Allah lindungilah jamaah daripada dipimpin oleh pemimpin rasuah.

Wassalam.